Bygga om mic till line in på mp3-spelare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
dechaine

Bygga om mic till line in på mp3-spelare

Inlägg av dechaine »

Har lite funderingar på att bygga om en mp3-spelare lite... Köpte en billig som jag tänkte bygga in i ett par hörselkåpor, men behåller den i stället som den är för utom en liten modifiering...

Jag skulle vilja ha line in i stället för mic..
Vilka signalstyrkor handlar det om igentligen? Hur moddar man lämpligast utan att förstöra spelaren? Beror det på vad det är för mic mm..?

Går det över huvud taget??
peter555

Inlägg av peter555 »

Det borde räcka med en liten dämpsats, kan du inte sätta den i kabeln som du ansluter till spelaren så slipper du modda något alls ?
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

mic'en är inbyggd i spelaren... vet inte vad det är för typ, ser ut som en kondensatormikrofon jag har liggande.
peter555

Inlägg av peter555 »

OK, det enklaste är antagligen en dämpsats i alla fall, alternativt koppla in dig efter mickförstärkaren. Koppla bort eventuell spänningsmatning till micken också.
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Okej, ska kika på det. Tack så länge!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det finns väl stor risk att allt är integrerat så att du inte kommer åt något annar än just mic-anslutningen. i så fall behöver du en konding i serie med ingången så att inte dämpsatsen drar en massa ström (det ligger en likspänning över mic'en). "dämpsats" är bara två motstånd typ "spänningsdelare". Prova förhållandet 1:100 eller nåt sånt. Eller är det för mycket?
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Okej. Ska prova med det, hinner dock inte förrän i morgon. Vilka värden på kondingen bör man ha?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

kan inte det här så bra, men jag antar att det är ganska hög inimpedans på mic-ingången, vilket gör att du kan använda en ganska liten konding så du slipper använda elektrolyt. Testa med en 400-600 nF kanske? Skulle det falla bort för mycket av bastonerna behöver du en större, öka då till kanske 2,2-6.8µF (kolla polariteten på spänningen från mp3-spelaren så att du inte vänder kondingen fel om du tar en elektrolyt)
Zmod

Re: Bygga om mic till line in på mp3-spelare

Inlägg av Zmod »

Tjenare! Håller på med exakt likadan sak som beskrivs i tråden och har exakt samma problem kommer bara åt mic anslutningen. Så jag undrar spelar det någon roll hur jag kopplar in kondningen? Ska den ligga på + eller - sidan?
jesse skrev:kan inte det här så bra, men jag antar att det är ganska hög inimpedans på mic-ingången, vilket gör att du kan använda en ganska liten konding så du slipper använda elektrolyt. Testa med en 400-600 nF kanske? Skulle det falla bort för mycket av bastonerna behöver du en större, öka då till kanske 2,2-6.8µF (kolla polariteten på spänningen från mp3-spelaren så att du inte vänder kondingen fel om du tar en elektrolyt)

Vad menas med förhållandet 1:100?
jesse skrev:Det finns väl stor risk att allt är integrerat så att du inte kommer åt något annar än just mic-anslutningen. i så fall behöver du en konding i serie med ingången så att inte dämpsatsen drar en massa ström (det ligger en likspänning över mic'en). "dämpsats" är bara två motstånd typ "spänningsdelare". Prova förhållandet 1:100 eller nåt sånt. Eller är det för mycket?

Sedan får jag ut både vänster och höger linjen? Eftersom kondensatormikrofonen som satt där innan bara hade två pinnar att ansluta sig med? Vad gör jag med "jorden" i line in? dras den till GND i spelaren?

MVH
Daniel
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

man brukar ju använda gemensam GND, så därför sätter du väl kondensatorn på "+" sidan, dvs på "signal-in" tråden.

100:1 - då menar jag t.ex 100kΩ och 1kΩ:

Kod: Markera allt

input ------  100kΩ ---- konding ----> micingång
                     |
                     |
                    1kΩ
                     |
                     |
---------------------------------------------------- (GND)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Zmod:
"Sedan får jag ut både vänster och höger linjen?"

Nepp, det blir bara mono.

Zmod förresten... Kommer ditt namn från de teckenbaserade onlinespelens värld? :)
(Sökte på google efter "z-mod" (och "zmod"), så att fler kunde få se vad jag menar, men hittade ingen bra länk.)
Zmod

Inlägg av Zmod »

JimmyAndersson skrev:Zmod:
"Sedan får jag ut både vänster och höger linjen?"

Nepp, det blir bara mono.

Zmod förresten... Kommer ditt namn från de teckenbaserade onlinespelens värld? :)
(Sökte på google efter "z-mod" (och "zmod"), så att fler kunde få se vad jag menar, men hittade ingen bra länk.)

Angående mitt nick så kommer det från tiden jag spela Counter-Strike och var 13-14 år :P. Det kom jag på genom att tänka smidig och snitsa till det med z. =) Sedan har nicket hängt kvar =)

MVH
Daniel

Tack för hjälpen förresten :D

EDIT:
http://atom007.heim.at/tmt/gsf_dyno.html#Dynamo
Kolla den här länken det är precis det här jag ska använda det till fast jag kommer ta signalen från en cyckeldators hastighetssensor.

Det funkar nu! Jag satte ett 100 kohm resistor i serie med cyckeldatornssensor. Hade lite tur för sensorn behöver ungeäfr 2-2,5 volt för att fungera och när mp3 spelaren lägger ut två volt gör det att sensorn fungerar. Så jag koppla den bara rätt på micens ingång och nu får jag jättefina pulser när jag tittar i ljudfilen.
Skriv svar