Trimma räckvidd på logitech tangentbord/mus??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
markusb
Kontakt:

Trimma räckvidd på logitech tangentbord/mus??

Inlägg av markusb »

Hallå grabbar.

Har ett problem sedan vi möblerade om här hemma.
TB/mus vill inte funka på mer än typ 1-2m avstånd från mottagaren och nu kan jag inte styra datorn från soffan utan att möblera om alla sladdar, flytta mottagare osv..

Går det att montera någon form av antenn på en sådan här mottagare för att öka räckvidden?
Jag är inte alls hemma på radioteknik så jag är osäker på hur det ska göras.

Testade att bara löda på en liten kabelstump från en cat-5 (20cm) på kortet där jag tror att antennen har sin början/slut, men det blev ingen skillnad. Möjligen till det sämre isf. Testade att sätta den på båda sidor av kondensatorn som syns på bilden från undersidan.

Några förslag på vad som kan testas?

Det verkar som att antennen går totalt två varv på kortet där ena halvan ligger på ovansidan och den andra på undersidan. Svårt att se utan ett riktigt förstoringsglas. Ev. ligger dom parallellt, en på varje sida av kortet.

Bild
Bild
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Jag är ingen expert på radio men det ser ut som en loopantenn på kretskortet. Den har en viss impedans. Om du ska koppla på en större antenn måste du nog koppla bort antennen på kretskortet, löda dit en större loop av en tråd, och göra en impedansmatchning för att bibehålla bra effekttransmission.

Hur man beräknar matchningen kan nog nån annan svara på.
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Kan nog stämma att det är en loop.
Borde kunna förklara varför det inte blev bättre med en kabelstump på..

Så mao så är det en "ny" loop som gäller i större storlek?
Helst skulle jag ju gärna bara ha en tråd som står rätt upp från den men det kanske inte funkar alls i detta fallet?

Skulle det funka det minsta om jag skar väck folien så jag kopplar loss originalloopen och istället sätter en vanlig tråd rätt upp från kortet?
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Självklart går det att ersätta en antenn med en annan, Man måste naturligtvis, som steppen7 sa, se till att matcha den nya antennens impedans. Om en monopol verkligen är bättre än loopantennen vill jag inte spekulera i.
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Någon som vill förklara hur man kan göra det?
Gärna så enkelt som möjligt, bara det blir en smula bättre räckvidd.

Behöver ju inte vara optimerat för så lång räckvidd som möjligt, bara lite bättre.

Om jag tar en längre tråd, snurrar en loop på några varv och ersätter den som finns där, har jag då pulat sönder den i onödan eller kan det tänkas funka och vara värt att prova?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det är känsligt med impedans och antennlängd. Först måste du veta impedansen, sedan frekvensen och sedan räkna ut hur lång antennen ska vara. Så att bara koppla på en kabelstump och hoppas det blir bättre än tillverkarens troligtvis någorlunda optimiserade antenn är nog att hoppas för mycket.
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Okej, skruvar ihop den och lägger detta åt sidan. Får leva med att flytta runt mottagaren lite.
Det är nog svårt att optimera "mellan tumme och pekfinger" =)

Tack för inläggen och hjälpen iaf!
xxargs

Inlägg av xxargs »

En sak som kan dra ned räckvidden markant är om mottagaren är belastad med störningar från datorn, TFT-skärmen, energisparlampan etc. - prova att släck ned allt sådan och se om det blir någon förändring - glöm inte väggvårtorna då dom numera också är switchade -

Om det blir skillnad så är du också drabbad av den bredbandiga elektroniska smog som alla switchade små nätaggregat sänder ut...

Om det är smog så hjälper det inte att förbättra mottagarantennen då störningarna tas in lika mycket bättre även då - och du får heller inte öka sändareffekten då dessa är nogsamt reglerade enligt myndighetsbestämmelse - även att ändra antenn är en 'brott' mot dessa bestämmelse då du ökar den utsända effekten ut i luften.

Var har du kvar -jo, ta bort störkällorna eller sätt sändaren närmare mottagaren...
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Om jag inte minns fel så ligger frekvensen på ett "stör" band DVS 433.xxxMhz där det brukar vara massa skit prylar så som dörr klockor fjärrstyrda vägg brytare/dimmer mm.

Så vad säger du om ett sändar slutsteg på 1KW :lol:
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jag har ett Clas Ohlson set med 433 MHz fjärrkontroll och 3 st 230V uttag. I sändaren sitter en antenn som ser ut som en loop. Mitt på loopen har jag lött fast en 165mm trådstump. Det här ökade räckvidden till 80-100 m. Jag minns dock inte vad original räckvidden var.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Fick lite reklam från kontorsmtrl leverantören Quill,

Trådlös mus i microstorlek
med över 10 meters räckvidd
33% rabatt!
Ord pris 369:-
Idag endast 249:-

10 m borde väl räcka

Protte
Khamel
Kontakt:

Inlägg av Khamel »

Verkar som att räckvidden varierar extremt mycke på vart man bor.

Har ett lite äldre logitec trådlöst tangentbord och mus som jag använde tidigare hemma hos mamma och pappa i trävilla och det gick galant ut på gräsmattan en våning ned och ett antal väggar mellan.

Sen när jag flyttade till en tidigare lägenhet så var räckvidden ibland så kass som 0,5meter med exakt samma tangentbord, och där jag bor nu så har jag väl mellan 1-2meter.

Och kan tilläggas att jag testat det hemma hos mamma och pappa igen senare och det hade fortfarande samma fantastiska räckvidd där. skulle gissa på 10-15meter raka spåret men då genom golvet mellan våningarna på huset samt någon innervägg samt en yttervägg. Väldigt konstigt att det kan skilja så extremt mycke.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det kan vara för "bra" signal i vissa fall...
Problem med radiovågor är att de uppför sig lite som de själva vill...
nåja de uppför sig precis som de fysikliskt skall men ibland bortser vi ifrån detta..
Det kan t.ex. uppstå reflexer, signalen från ditt tangentbord går
både direkt till mottagaren samt att samma signal letar sig bort till en
vägg, studsar där och dyker upp hos mottagaren men lite förskjuten
tidsmässigt.... båda signalerna kan så att säga störa sig själva..

Egna erfarenheter med Nordic NRF serie har visat att dipol antenn
är klart bättre än loop antenn.. men att byta loop antenn mot
dipol kräver en hel del justering av ingångssteget..

Swech
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Xxargs har ju förklaringen några inlägg upp. Trävillan hade nog bara ditt tangentbord men nu torde du bo i lägenhet och om alla i det huset använder trådlöst till allt så blir det en väldig kakafoni i etern och svårt att höras.

Protte
Skriv svar