E85's CNC-fräs
En liten och dålig film från kvällens testkörning av två axlar. 
G-koden består av två 90 graders bågar...
http://misc.fmx.se/frastest_xy.3gp

G-koden består av två 90 graders bågar...
http://misc.fmx.se/frastest_xy.3gp
-
- Inlägg: 8426
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Jaha, så har motivationen äntligen kommit tillbaka. Började bygga på Z-släden och såhär ser den ut nu:

Nu ska jag snabba mig i veckan så kanske jag hinner montera z-axeln. Sen är det bara lite småplock kvar innan maskinen kan provköras!
Att göra:
*Tillverka en motorkoppling till Z.
*Tillverka fem lagerhållare (fyra till Z och byta ut en av de gamla som blev dålig)
*Bearbeta Z-ramen (hål för kulskruv och motorfäste)
*Svetsa/Skruva ihop ramens delar
* .....
*Småplock (montera givare, spånskydd m.m.)

Nu ska jag snabba mig i veckan så kanske jag hinner montera z-axeln. Sen är det bara lite småplock kvar innan maskinen kan provköras!
Att göra:
*Tillverka en motorkoppling till Z.
*Tillverka fem lagerhållare (fyra till Z och byta ut en av de gamla som blev dålig)
*Bearbeta Z-ramen (hål för kulskruv och motorfäste)
*Svetsa/Skruva ihop ramens delar
* .....
*Småplock (montera givare, spånskydd m.m.)
Jag fräste mina lagerhållare, som jag kallar dom, igår. Borrat skruvhål i släden och gängat lagerhållarna idag.

Större bild:
http://bilder.fmx.se/cnc/z-slade2_1400.jpg

Nästa steg blir att borra hål i ramen för drivningen.
Tror ni det kommer bli nåt bra tillslut?
EDIT: CAD-bild

Större bild:
http://bilder.fmx.se/cnc/z-slade2_1400.jpg

Nästa steg blir att borra hål i ramen för drivningen.
Tror ni det kommer bli nåt bra tillslut?

EDIT: CAD-bild
Har verkstadsabstinens så vart tvungen att gå ut i bilen och ställa upp fräsen för en bild:

Större: http://bilder.fmx.se/cnc/provmont2_1200.jpg

Större: http://bilder.fmx.se/cnc/bagage3_1200.jpg
Den har legat och rostat ett tag som synes men det är inga problem då allt ska blästras och stängerna ska svarvas av.

Större: http://bilder.fmx.se/cnc/provmont2_1200.jpg

Större: http://bilder.fmx.se/cnc/bagage3_1200.jpg
Den har legat och rostat ett tag som synes men det är inga problem då allt ska blästras och stängerna ska svarvas av.
Jag har sett hur de använt Scotch Brite industriellt. De tvättade rent plåtar i aluzink innan pulverlackeringen. De är jävligt effektiva dock bara en minut, sen slänger de dem.
Låg flera sopsäckar med Scotch Brite som jag för hemmabruk skulle se som "sprojlans nya"
Hoppas han bara inte blästrar av kulskruvarna!
Låg flera sopsäckar med Scotch Brite som jag för hemmabruk skulle se som "sprojlans nya"

Hoppas han bara inte blästrar av kulskruvarna!

Idag har jag svarvat och fräst en motorkoppling till Z-axeln så nu går alla axlar att röra på 

Större: http://bilder.fmx.se/cnc/z-drivning_1200.jpg


Större: http://bilder.fmx.se/cnc/z-drivning_1200.jpg
Jaha nu har jag fått tummen ur och äntligen fixat så den går att provköra!
Det blev lite ghettobygge på Z-axeln idag för att få igång den men spånskivan och
FERM-fräsen ska bytas ut senare när jag får tillgång till verkstaden på skolan igen.
Har en halvdålig bild när jag fräste ett audimärke på en planka.
Vilken känsla att köra första programmet och allt bara fungerar.

Lite större: http://bilder.fmx.se/cnc/provkorning1.jpg
Det blev lite ghettobygge på Z-axeln idag för att få igång den men spånskivan och
FERM-fräsen ska bytas ut senare när jag får tillgång till verkstaden på skolan igen.
Har en halvdålig bild när jag fräste ett audimärke på en planka.
Vilken känsla att köra första programmet och allt bara fungerar.


Lite större: http://bilder.fmx.se/cnc/provkorning1.jpg