Triac styrning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men hallååå??? Triac med inbyggd nolgenomgånsstyrning medger INTE fasvinkelstyrning, det är just grejen med dom...

Och varför lösa dioder? Billigast, minst. Transformatorn är en skitliten typ från ELFA, den ger nätt o jämt effekt nog till att en fjäril kan flyga och den råkade ha dubbla sekundärlindningar.

Transistorn är en "TUN", alltså "Transistor Universell NPN" och i mitt fall en BC847C men i princip alla silicium NPN transistorer duger.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

ja hallå på dig också... :wink:
var efterfrågar John fasvinkelstyrning? och jag skriver inte att man måste använda en brygga utan bara att det är snyggare att RITA en brygga i schemat... Angående trafon så gissar jag att John inte kommer rota i din skrotlåda och han behöver därför inte använda samma trafo som dig med dubbla lindningar :lol:

/PeterH
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

i John_E ritning så går transistorn skippa också, anslut andra änden av R3 direkt till en inpinne på atmegan så. Atmega:n har clamp dioder in så det ska inte vara någon fara.

Edit: kanske R3 bör ökas lite då
John_E

Inlägg av John_E »

Icecap och PeterH:
Vilken är den bästa metoden för att styra ett element med god nogrannhet?
Fasvinkelstyrning eller PWM:ad triac med nollgenomgång?
Jag vill ha ett lite universellt koncept som jag kan anpassa till olika projekt.

//John
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du kan väl inte ens PWM:a triac med nollgenomgång, om du inte gör det väldigt långsamt. Du kan bara tända den en gång på varje halvvåg.

För göra det universiellt så kan du ha två parametrar, hur % vågen som ska vara tänd och hur % av sinusvågorna som den ska trigga på.

Beroende på hur snäll man ska vara mot elnätet.
Det är skillnad att köra ett element och en glödlampa.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Till ett element är det bäst med nollgenomgångsstyrd TRIAC, detta betyder att du INTE behöver någon nollavkänning till µC'n.

Till ett element kör man PWM med en cykeltid på 5(-10) sek och en PI-reglering, jag har missat att det skulle vara ett element.

Den koppling jag kör är till att styra fläkten och den kan köra med långsam PWM men kör bäst med fasvinkelstyrning.

En triacstyrning med nollgenomgångsstyrning ger minst störningar men kan få ljuset att blinka lite.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

En triac med inbyggd nollgenomgång är ett enkelt sätt att kunna styra exempelvis ett element på, men vill du kunna styra laster på ett bra sätt (inte bara av/på) använder du IGBT styrd sinusvåg som beter sig som en vanlig vridtrafo, näst bäst är att fasvinkelstyra enligt Icecaps förslag. Använd då bakkantsreglering...

Läs mer om dom olika metoderna här

/PeterH
John_E

Inlägg av John_E »

Ok...

Då ska jag läsa på lite om IGBT. Men det kommer nog bli en PWM:ad triac med nollgenomgång den här gången.
Återkommer med kopplingsschema på detta.

Jävligt intressant det här...
Kommer att spara Icecaps fasvinkelstyrning för framtida projekt.

//John
Skriv svar