Elegant lösning på en Knighrider?
Elegant lösning på en Knighrider?
Hej. Söker en elegant lösning på en Knightrider med så få komponenter som möjligt inblandade. Låt säga att den ska bestå av runt 6 - 12 dioder. Behöver inte vara någon fadning eller svans. Inga Microprocessorer får vara inblandade utan den ska byggas helt av tex räknare och demultiplexrar.
Så, vad har ni för ideer?
Tacksam för svar.
//jack
Så, vad har ni för ideer?
Tacksam för svar.
//jack
Ang. schemat larda länkar till:
Man kan få ner antalet komponenter lite till:
Koppla ihop katoderna (minus) på lysdioderna och sätt en 1k-resistor mellan den punkten och jord ist. för en resistor till varje led.
(Jag vet inte hur många ritningar för rinnande ljus baserade på 4017 jag sett, men ingen verkar ha tänkt på detta.)
Resistorn mellan utgången (ben 3) på NE555 och ingången på 4017 gör ingen som helst nytta.
Reset-kretsen bestående av 100kOhm & 6,8nF vid ben 15 är inte helt nödvändig.
Om man inte bryr sig om att vilken lysdiod som helst kan tändas vid spänningstillslag kan man ta bort dessa två komponenter och koppla ben 15 till jord.
Koppla ihop katoderna (minus) på lysdioderna och sätt en 1k-resistor mellan den punkten och jord ist. för en resistor till varje led.
(Jag vet inte hur många ritningar för rinnande ljus baserade på 4017 jag sett, men ingen verkar ha tänkt på detta.)

Resistorn mellan utgången (ben 3) på NE555 och ingången på 4017 gör ingen som helst nytta.
Om man inte bryr sig om att vilken lysdiod som helst kan tändas vid spänningstillslag kan man ta bort dessa två komponenter och koppla ben 15 till jord.
-
Här hittade jag lite om de men dom kanske inte var eleganta men men
http://www.bit-tech.net/article/82/1
http://www.bit-tech.net/article/82/1
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Håller med dig till fulloTony skrev:Ang. schemat larda länkar till:
(Jag vet inte hur många ritningar för rinnande ljus baserade på 4017 jag sett, men ingen verkar ha tänkt på detta.)![]()