Data-matrix läsare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Roze
Kontakt:

Data-matrix läsare

Inlägg av Roze »

Tjo, nu har jag fått en ny dum ide jag tänkte försöka realisera.

Iden är att bygga en läsare för så kallade "2D data matrix". Och då e frågan vad för koncept som blir bäst.
Tänkte på att använda en kamera från en optisk mus, men den har inte så hög upplösning, så man måste hålla matrisen väldigt nära.

Min ide är också att kunna koppla den till min i2c-buss som går lite här och var i rummet, så jag hade tänkt göra avkodningen med en pic av någe slag, heldst en lr flera pic18f2550/4550.

nån som har någe förslag på en billig som jag skulle kunna använda, samt tankar om ifall det skulle funka lr inte :)

Data Matrix:
http://en.wikipedia.org/wiki/Data_Matrix
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Asså de använder exact samma teknik som streckdos läsare bara att den sveper i två dimensioner. Jag tror att det kan bli hyfsat bökigt konstruera ett sådant system men begränsade resurser.
Roze
Kontakt:

Inlägg av Roze »

mjo, men att svepa på det sättet är som du själv anmärkt på mkt komplicerat/jobbigt. De flesta sådana läsare jag sett idag använder en kamera och senan avancerad bildhantering.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Jo en kamera funkar ypperligt till sånt här. Det tråkiga är bara att datamängden snabbt blir tråkig att behandla i en pic... + att det är lurigt att få tag i en kamera som är lätt att interface mot en µc.

Kan du däremot tänka dig att ha en webcam + pc som avkodar åt dig så blir situationen en helt annan... :) Som alla streckkoder så är det ju gjord för att kännas igen av en dator, så du behöver inte kunna så enormt mycket om bildbehandling för att få fram något användbart.

Exempelvis skulle du kunna köra en algoritm (finns på nätet) som hittar de två längsta linjerna (de två kantlinjerna i det här fallet), när du vet hur de ligger i bilden så kan du räkna fram de koordinater som det "borde" finnas "datapunkter" på. Sen är det bara att scanna igenom den och kolla vilka som är ljusa / mörka. Quick 'n dirty, men det borde funka iaf okej under kontrollerade ljusförhållanden.
Roze
Kontakt:

Inlägg av Roze »

oki, tänkte dra in till webhallen nån dag och köpa en billig webkamera och se om jag kan göra någe vettigt av den
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Låter som en bra taktik :)

Tills dess kan du ju leka med wikipedia-bilderna av såna där matriser så du får lite känsla gför hur programmet ska funka :)
Skriv svar