Processorkraft upp till bevis...

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Processorkraft upp till bevis...

Inlägg av DuckHead »

Jo, jag skriver min slutrapport inom MSEE och behöver tips på en grej. Vill i ett stycke ge exempel på att dagens processorer (bör helst vara ARM då rapporten bygger på dem) är kraftfulla nog att köra mer än en applikation. Med en applikation i detta fall menar jag en fristående modul som tex en stream-applikation för ljud eller bild behandling.

Hittade https://datatype.helixcommunity.org/Mp3dec.html , vilka påstår att deras mp3 dekoder (48.0 KHz, 2 kanaler, 320 Kbps ) kan köras i 30MHz på en ARM7 (fixed point). Det skulle med andra ord betyda att med en ARM7 på 70 MHz kan köra två sådanna dekodrar vilket ger fyra kanaler ljud. Jag tycker det låter lite väl optimistiskt för en ARM7. Kan det stämma? :?:

Någon annan som har ett bra exempel (som går att referera till) på att ARM7/9/11 är kraftfulla. Tex kör IPhone ARM11, men hittar inga övertygande siffror eller exempel på vad den faktiskt gör i telefonen.

Aja, om någon av er kommer på något så är jag väldigt tacksam.
:lol:
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Tja... för att svara på min egen fråga så verkar det faktiskt som att ARM7 med Helix dekodern kan avkoda mp3 och aac i realtid. Hittade detta projektet:
http://www.mikrocontroller.net/articles ... AAC_Player

:)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det är väl inte speciellt effektivt att köra sådana monotona arbetsuppgifter i en µC/µP egenligen? De flesta produkter har väl dedicerade chip till ljud(av)kodning?
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Nä effektivt ur ett energiperspektiv är det absolut inte om man jämför med dedikerad hårdvara. Däremot kan det löna sig rent ekonomiskt för ett företag att som grund ha en generell hårdvaruplattform med ett par CPU/DSP samt minne för att sedan lusa ner den med kod som varierar med produktens syfte. Det gör det snabbare att få ut nya produkter på marknaden vilket e skillnaden på liv o död för ett företag.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Sant.

Räcker det med ARM7ans integrerade RAM (64 kB) för att avkoda en stereosignal MP3? Jag hittade inga påstående som tyder på annat...
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Verkar inte sämre än så... :drool:
Skriv svar