Frågor inför pc-modd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
effo

Frågor inför pc-modd

Inlägg av effo »

Tjo,
jag har fundering på en modd av en gammal laptop. Tanken är att det ska bli en simpel mediaspelare som spelar upp en URL (som pekar på min server). Ett wifi-kort och Linux i burken så borde jag vara hemma. Mjukvaran är inte problemet om jag säger så...

Tanken är att burken ska vara 'headless' - ingen skärm eller tangentbord. Efter boot ska den ansluta till hemmanätet och börja spela upp musik från en (vid konfigurationstillfället) given URL.

Är det någon som vet om man helt enkelt kan ta moderkortet och de externa portar man vill ha och montera i annan låda? Kan man bara klippa av kablage till övriga portar, ex rs232? Hur är det med skärmen, brukar dessa vara lödda på moderkortet eller kan man räkna med att det finns en kontakt (blir lite enklara att ta bort skärmen då). Jag tänkte nöja mig med den externa VGA-kontakten, externa tangentbord och PCMCIA, resten skrotar jag nog.

Hur är det förresten med värme...? Är det risk att skräpet brinner upp om man monterar det i för liten/trång låda?

Vad tror ni, kan det här funka? Har mekat mycket dator, men nästan bara stationära så jag känner mig lite vilsen

Tack på förhand
Fredrik
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

De tre laptops jag har slaktat har alla haft en löstagbar kontakt för sina skärmar. Såvida din laptop inte är handsvetsad från stenåldern så bör det med stor sannolikhet finnas kontakter där också.

Löda loss portarna är inga problem, men till vilken nytta skulle detta vara? Hårdvaran för portstyrningarna finns ju fortfarande kvar på moderkortet. Men om det är tänkt att du ska plocka ut hela moderkortet så kan det förstås kanske vara en fördel att få ett mer slimmat kort genom att ta bort portarna.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Samma här - alla laptops som har dissekerats har haft både skärm och tangentbord anslutna via kontaktdon. Bara att rycka isär. Det man bör testa innan man skrotar dem är att datorn verkligen startar utan dessa. Framför allt tangentbordet kan få datorn att stanna i BIOS-booten. Att anstränga sig med att löda/klippa loss kontaktdon som inte behövs känns bara onödigt. En laptops interna delar är rätt så låga från början. Allt som sitter via kontaktdon kan dock tas bort om det inte hindrar datorn att starta upp.

Gällandes kylningen beror det helt på hur moderkortet ser ut när du har frilagt det från chassit. Du lär nog få göra en egen kylning av lämplig modell. Är datorn inte allt för kraftfull så kan du nog komma undan med helt passiv kylning, speciellt om du bygger in den i ett aluminiumchassi.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

En bild säger mer än tusen ord:

Bild

Men ... så vill jag bara skryta lite också, givevis har jag redan testat detta! :twisted:

Så det ni ser är:

- En föredetta bärbar DELL, överkörd av bil (fick den gratis)
- Strippad på allt som inte är absolut nödvändigt. Tack DELL för utmärkta instruktioner på hur man tar isär datorn.
- Installera från CDROM, med extern skärm, mus och tangentbord.
- Den har en äkta parallelprot så det är bara att ansluta en standard text-LCD
- Ta +5V från USB till displayen.
- I och med att det är en laptop så reglerar den skjälv hur mycket MHz den tycker att det behövs, från 9MHz till 1600MHz i massor av små steg.
- Fläkten är temostat styrd och går ... nästan aldrig.
- Den går på 18,5V och drar normalt ca 0,5A. Dvs en server på 9W!!!! :wink:
- Kör den på 100Mbit men WLAN skulle ju gå om man ville.
- Är nu min huvudserver med SFTP, VLC, mail osv... Ska även få en webcam med pan/tilt.

VARNING!!! Att leta drivrutiner till laptops suger hårt. Jag gav upp att få något annat än windows XP att fungera. Dom har bara för många specialdelar med undantag och grejer.

Vill du (eller någon annan) vill köpa LCD-display eller ampermätare så har jag ett urval till salu billigt.
Skriv svar