UV-LEDBox för att kolla flouroscerande mineral!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
markusp

UV-LEDBox för att kolla flouroscerande mineral!

Inlägg av markusp »

Hej
Är det någon vänlig själ som vet om det finns kortvågiga UV-LED's, jag funderar på ett projekt där jag använder både kort- och långvågiga LED's för att kolla flouroscensen på olika mineral. Jag samlar nämligen på mineral och tänkte att i en sån låda kan man lägga ett antal mineral som flourescerar både kort- och långvågigt. Lådan är i princip bara tre väggar i PVC som jag "svetsar" ihop och ett lock i transparant PVC som ska kunna låsas elektroniskt med till exempel en solenoid. Är det någon som är haj på att styra sådana så berätta gärna. Vidare skall en RGB-LED visa om det är kort- eller långvågigt ljus på. Men den biten är inga problem. Det är mest med UV-LED'sen och solenoiden om jag behöver hjälp med.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tror jag har sett 385 nm lysdioder (LED).
Kanske dock inte den starkaste modellen..
Användarvisningsbild
alfakrull

Inlägg av alfakrull »

Kul att se att det finns fler stentokiga här på forumet. :-)

Tror inte det finns så pass kortvågiga lysdioder som du behöver.
Man måste väl ner en bra bit under 300 nm för att vissa mineral ska börja fluorescera.
Kvicksilverlampor avger ljus på 253,7 nm bl.a.

Solenoider är ju inga problem att styra, bara att lägga på spänning.
Kan vara bra att lägga en skyddsdiod över polerna på den för att absorbera spänningspiken som
blir när man bryter strömmen genom den.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Har du pengar eller snortur och hittar något på ebay, så är ju en Nd:YAG-laser frekvensdubblad två gånger ett alternativ! Då får man 266 nm våglängd. Vissa av dessa lasrar kan avge 266, 355, 532 och 1064 samtidigt. Perfekt källa för fluorescensmätningar!!
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Såg förresten att man kunde köpa uv-leds från Roithner laser med 255 nm våglängd. Kostar dock skjortan, över 3000 kr styck.
De hade dock några på 355 nm för under hundralappen...
Skriv svar