Stereoplugg på gitarreffekt!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Prototypen:
"DESSUTOM jimmy, teleplugg användes förr även för högtalaranslutning. DÅ var man tvungen att veta vad man gjorde."

Precis. :D Jag har några sådana förstärkare (och högtalare). Det kan gå illa om man inte har koll på vad man gör.

Jag var i en studio där ägaren berättade om ett gammalt hemmabygge han fick tag i, där nätspänningen hämtades från en sladd med telepluggar i båda ändar. Snacka om att vara ute och cykla på hal is. :lol: Lyckligvis var det ingen som skadades och apparaten byggdes snabbt om.

Ok, jag har också syndat när jag var yngre. På mitt samvete finns en förgreningsdosa (för 230V) vars "chassi" bestod av pappfodralet till en VHS-kassett. :vissla:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Telepluggar har pga sin billighet använts till alldeles för många saker...

Mikrofon-nivå, Line-nivå, Högnivå, Nätström, Footswitches, 0-10v kontroller osv...

Jag ogillar numera teleplugg till allt annat än line-nivå...
spufuz

Inlägg av spufuz »

prototypen skrev:DESSUTOM jimmy, teleplugg användes förr även för högtalaranslutning. DÅ var man tvungen att veta vad man gjorde.

Protte
Måste påminna om att telepluggar används fortfarande i instrument-förstärkare som högtalarkabel. Nästan alltid vill jag påstå.
Självklart går de och göra bort sig här... Men jag trodde detta handlade om blue clippern på Tonepad.com.
Där behöver man inte oroa sig för det Jimmy nämner.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Meduza skrev:Telepluggar har pga sin billighet använts till alldeles för många saker...

Mikrofon-nivå, Line-nivå, Högnivå, Nätström, Footswitches, 0-10v kontroller osv...

Jag ogillar numera teleplugg till allt annat än line-nivå...
+1
Som gitarrist hade jag gärna haft xlr till allt, ända fram till gitarren, för att slippa kablar som kan flyga ur. XLR håller dessutom bättre och kan skarvas utan en dubbelhona som du behöver till tele.

Ursäkta dubbelposten.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Men jag trodde detta handlade om blue clippern på Tonepad.com.
Där behöver man inte oroa sig för det Jimmy nämner."

Jo, det handlar fortfarande om Blue Clipper. Mitt sista inlägg på förra sidan gör iallafall det,
även om vi kom in på lite andra grejjer på den här sidan. :)

Visst, folk gör väl som de vill, men personligen skulle jag inte vilja riskera att få sådär mycket spänning på fel ställe... Det är bara onödigt om jag upprepar mig igen, så jag nöjjer mig med:

Titta på schemat så ser ni vad som händer om man pluggar in en stereotelekabel mellan Blue Clipper och någon annan burk som också har ett stereotelejack (eller en Y-kabel till två olika burkar).
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Insertkablar och även en del aktiva delningsfilter använder också stereotele
så visst förekommer det rätt frekvent fortfarande här och där.

/ Tompa
Skriv svar