Stereoplugg på gitarreffekt!?
Stereoplugg på gitarreffekt!?
Har gett mig in på att bygga lite egna gitarreffekter, typ distortion, delay osv...
(delayen blir ett senare projekt tyvärr)
Har kollat på en del ritningar, men problemet är att det ofta sitter en stereoplugg som ingång.
Detta kan jag inte för mitt liv begripa då gitarren ALLTID är monoplugg vad jag vet. De stereoeffekter man köper har ju två monopluggar som ingång istället.
Naturligtvis vägrar mina effekter fungera då jag monterar på en monoplugg (har inte testat med stereo så jag vet iofs inte om det är där problemet ligger)
Se denna till exempel:
http://tonepad.com/getFile.asp?id=93
Inte alls svår att bygga, men det känns fel att sätta en stereoplugg helt enkelt...
(delayen blir ett senare projekt tyvärr)
Har kollat på en del ritningar, men problemet är att det ofta sitter en stereoplugg som ingång.
Detta kan jag inte för mitt liv begripa då gitarren ALLTID är monoplugg vad jag vet. De stereoeffekter man köper har ju två monopluggar som ingång istället.
Naturligtvis vägrar mina effekter fungera då jag monterar på en monoplugg (har inte testat med stereo så jag vet iofs inte om det är där problemet ligger)
Se denna till exempel:
http://tonepad.com/getFile.asp?id=93
Inte alls svår att bygga, men det känns fel att sätta en stereoplugg helt enkelt...
- prototypen
Har en känsla av att pluggen funkar som strömbrytare, MEN då ska det vara ett stereojack med minus till ringanslutningen och den långa jorden på monopluggen som ansluter minus på batteri till signal och drivspänningsjord.
Jag tror detta bara förvirrade.
Protte
Edit:
Det tog en stund att ladda tonepad sidan men titta vart den svarta ledaren tar vägen, injacket fungerar som strömbrytare.
Jag tror detta bara förvirrade.
Protte
Edit:
Det tog en stund att ladda tonepad sidan men titta vart den svarta ledaren tar vägen, injacket fungerar som strömbrytare.
Stereohonan fungerar enbart som en strömbrytare vid en sån koppling.
Det vanligaste är att den kontakten sitter på pedalens ingång.
Kretsens (pedalens) jord kopplas till högra kanalens stift på stereohonan,
som i sin tur jordas via monohanens "långa" del.
När gitarrkontakten inte sitter i, är kretsen urkopplad eftersom kretsjorden
inte har förbindelse med batteriets minuspol. Denna koppling är bara intressant
om pedalen drivs med batteri.
Fender.
Det vanligaste är att den kontakten sitter på pedalens ingång.
Kretsens (pedalens) jord kopplas till högra kanalens stift på stereohonan,
som i sin tur jordas via monohanens "långa" del.
När gitarrkontakten inte sitter i, är kretsen urkopplad eftersom kretsjorden
inte har förbindelse med batteriets minuspol. Denna koppling är bara intressant
om pedalen drivs med batteri.
Fender.
- prototypen
- prototypen
Titta på bilden som det länkas till, dey är en PDF.
Battery snap, två ledningar en svart och en röd. Den röda går direkt till +9V på kretskortet.
Den svarta går till anslutningen för ring (höger kanal) i stereojacket. Trycker du i en MONOplugg så är jord så lång att den kortsluter höger kanal (minus från batteriet) till jord och spänningsmatningen har sitt kretslopp.
Protte
Battery snap, två ledningar en svart och en röd. Den röda går direkt till +9V på kretskortet.
Den svarta går till anslutningen för ring (höger kanal) i stereojacket. Trycker du i en MONOplugg så är jord så lång att den kortsluter höger kanal (minus från batteriet) till jord och spänningsmatningen har sitt kretslopp.
Protte
- prototypen
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det är särskillt praktiskt om/när man tittar på schemat några månader senare.
"Jaha ja.. var skulle den här sitta?"
Bjqrn:
"det känns fel att sätta en stereoplugg helt enkelt..."
Instämmer helt och hållet.
Det är väldigt dumt att blanda spänning och "ljud" i samma teleplugg när det gäller såna här grejjer. Vill man ha en brytande funktion så ska det vara ett jack med inbyggd brytande. Det vore skillnad om det var en XLR-kontakt med fantommatning eller liknande. Men i det här fallet är det bara snålt och fel konstruerat.
edit: Konstruerar/bygger man något själv så kan det vara en annan sak.
Men köpta produkter eller scheman på någon sajt (som t.ex tonepad.com).. nja, där ska det vara riktigt gjort.
Välkommen till forumet förresten.
"Jaha ja.. var skulle den här sitta?"

Bjqrn:
"det känns fel att sätta en stereoplugg helt enkelt..."
Instämmer helt och hållet.

Det är väldigt dumt att blanda spänning och "ljud" i samma teleplugg när det gäller såna här grejjer. Vill man ha en brytande funktion så ska det vara ett jack med inbyggd brytande. Det vore skillnad om det var en XLR-kontakt med fantommatning eller liknande. Men i det här fallet är det bara snålt och fel konstruerat.
edit: Konstruerar/bygger man något själv så kan det vara en annan sak.
Men köpta produkter eller scheman på någon sajt (som t.ex tonepad.com).. nja, där ska det vara riktigt gjort.
Välkommen till forumet förresten.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Mjo, om man sätter i en monoplugg ja.
Men det finns effektburkar som ger stereosignal på stereoteleplugg. Eller vad sägs om en balanserad signal (inte helt ovanligt med teleplugg då). Det finns även sammanhang där man kopplar mixerbords insert-uttag till en kedja gitarr-effekter. Det är inte heller helt ovanligt att man använder olika former av förstärkarsimulatorer som ger stereoljud ut på ett stereotelejack.
Pluggar man in en sådan med "fel sladd" till t.ex effekten i det omtalade schemat så kan det blir läge att plocka fram lödpennan... Allt pga att man använde en stereotele-kabel till en burk som gav stereoljud på en teleplugg....
Så ska det inte vara.
För att ta ett gammalt talesätt:
"Bara för att många gör på ett visst sätt så behöver det inte vara rätt."
edit:
"Detta har ju gjorts i pedaler sedan urminnes tider... Ja faktiskt redan på 1200-talet."
Fast på 1200-talet hade man inget val. Batterierna räckte inte särskillt länge så då var det ett måste med en sånhär brytare. Ännu värre var det när dinousarierna levde. Då var det svårt att få tag i tillräckligt stabil nätspänning och batteriet var inte uppfunnet. Visst, man kunde använda metanet som dinosaurierna släppte ut, men det var ingen som ville vara nära de musikerna då, så de ansåg inte att det var värt det.

Men det finns effektburkar som ger stereosignal på stereoteleplugg. Eller vad sägs om en balanserad signal (inte helt ovanligt med teleplugg då). Det finns även sammanhang där man kopplar mixerbords insert-uttag till en kedja gitarr-effekter. Det är inte heller helt ovanligt att man använder olika former av förstärkarsimulatorer som ger stereoljud ut på ett stereotelejack.
Pluggar man in en sådan med "fel sladd" till t.ex effekten i det omtalade schemat så kan det blir läge att plocka fram lödpennan... Allt pga att man använde en stereotele-kabel till en burk som gav stereoljud på en teleplugg....
Så ska det inte vara.
För att ta ett gammalt talesätt:
"Bara för att många gör på ett visst sätt så behöver det inte vara rätt."

edit:
"Detta har ju gjorts i pedaler sedan urminnes tider... Ja faktiskt redan på 1200-talet."
Fast på 1200-talet hade man inget val. Batterierna räckte inte särskillt länge så då var det ett måste med en sånhär brytare. Ännu värre var det när dinousarierna levde. Då var det svårt att få tag i tillräckligt stabil nätspänning och batteriet var inte uppfunnet. Visst, man kunde använda metanet som dinosaurierna släppte ut, men det var ingen som ville vara nära de musikerna då, så de ansåg inte att det var värt det.
- prototypen