RF Transceiver till dimmer?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
burner

RF Transceiver till dimmer?

Inlägg av burner »

Väldigt ny på det här med elektronik :roll:

Går i tankarna på att leka/försöka bygga ett system för att styra hemmet lite med RF-mottagare/sändare.

Tanken är att via datorn kunna styra dimmers etc. Men samtidigt manuellt via vanliga vred/knappar på väggen.

Mottagare och sändare färdiga för att kopplas in till USB finns redan att köpa, så inte problem där. Bara att koda programvara.

Men på andra sidan, en dimmer som kan ta emot och sända RF-signaler för att dimmra till vald nivå/tända/släcka/fade up/fade down osv. Ska även gå att använda "som vanligt". Alltså ett vred för dimnivå, vid manuell inställning ska den sända RF signal som tas emot av en dator som då alltid håller koll på om lampor är tända/släkta eller dimmade till en viss nivå.

Sökt och sökt efter en sådan dimmer, men finns ingen. Finns NEXA och dom systemen, som bara är mottagare. Och som man inte kan skicka en vald nivå till.

Går det att genomföra? Har inga större kunskapar i olika komponenter, så vet inte riktigt vad man kan behöva.

Antar att "dimmern" ska innehålla en transceiver för RF och sen någon typ av microprocessor för att förstå mottagen data? Sen dimmerdelen är jag helt borta på?

Vad kan det kosta att bygga något sånt här? Kollade lite efter en transceiver för tänkte att det borde vara en av dom dyrare komponenterna? Hittade denna som man kan få 2 st med antenn för ca 150kr, http://www.sure-electronics.net/rf,audio/GP-GC010.pdf. Kan den fungera till detta?

Visst lite väl avancerat första projekt. Men gör det mest för att det låter förbannat roligt, och kul om man får det att fungera också :)

Om någon kan skriva (ungefär) vilka komponenter som behövs till en sån "dimmer", och vad det kan kosta att löda ihop en. Eller om det ens är genomförbart :?
burner

Inlägg av burner »

Kollat lite mer på andra typer av såna här system under kvällen.

Verkar som om de flesta(läs alla) använder ASK-modulering? Och transceivern jag funderade på använder sig av FSK?

Vilka är för- och nackdelar med dom för att skicka data såhär?

Nackdelarna jag ser direkt med FSK-moduleringen är att de flesta mottagare/sändare som finns färdiga till datorer använder ASK. Och befintliga fjärrkontroller/mottagare från NEXA, Waveman etc använder också ASK.

Betydligt enklare att använda ASK då, annars blir det många timmars extra jobb att fixa så en FSK-transceiver kommunicerar bra med datorn, och skriva drivrutin till den?

Men och andra sidan så är jag ute efter ett system som bygger på tvåvägs-kommunikation. Och då är NEXA prylar och dylikt otänkbart att använda sig av.

Tankar kring detta?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

varför kräver du tvåväg?
burner

Inlägg av burner »

Varför jag kräver tvåvägskommunikation?
  • För att centralstyrning skall veta om en enhet aktiveras manuellt.
    För att kunna få "svar" från en enhet när man aktiverar den via centralstyrningen. Så man vet att skickad signal verkligen kom fram.
    För att ha möjligheten att bygga ut med sensorer, tempgivare etc som dess värden tas emot av centralen.
    Och massa fler "fördelar" :)
Det är ju nästan omöjligt att bygga ett smart system som bara kommunicerar åt ett håll? Aktiverar man en enhet manuellt så syns i det i centralstyrningen. Och det är ju inte lika roligt 8)
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

burner

Inlägg av burner »

Jo, kanske! Ska läsa igenom när jag får tid. Kikade lite snabbt nu bara, tackar.

Dom verkar köra på 2.4GHz, är det några problem med att köra med det i Sverige?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Nej, det är en av de licensfria banden. Nackdelen är att allt annat också sänder på 2,4 GHz, WLAN Bluetooth etc., så det finns risk för en del krockar i luften.
Fördelen är att det är snabbt och strömsnålt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du skulle ju kunna använa envägskommunikation till Nexa och tvåvägs till strömbrytare osv och låta datorn styra allt.

kolla på nRF24xx kretsarna för tvåväg
burner

Inlägg av burner »

Kretsarna du nämner använder 2.4ghz och Nexa ligger på 433mhz.
Du kanske menade att man ska två olika sändare/mottagare till datorn då? :) för att ha kontakt med båda.

Men tror jag skippar nexa helt och hållet. Och kör bara på tvåvägs 2.4Ghz till allt.

Men hur stor är risken för störningar när man använder 2.4Ghz? Inte så kul om wlan stör ut nätet :)

Ska läsa lite mer om kretsarna du nämnde ikväll!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För att säkra mot störningar skickar du självklart i block med adress, data, checksum osv.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Fördelen med nexa är att man slipper 230V själv.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nexamodulerna är käcka på många sätt. Tyvärr har dom ett par rejäla nackdelar också. Det ena är att det är envägs. Detta kanske man kan leva med i viss omfattning, men att det inte går att absolutstyra dimmrarna är rätt värdelöst. IKEA:s dimmrar har inte den nackdelen men protokollet var lite knöligare till dom. Nexans protokoll är däremot busenkelt.
burner

Inlägg av burner »

Har läst om de båda alternativen till transceivers som ni rekommenderat nu.

Dom verkar vara väldigt mer avancerade än de alternativ jag först kikat på :lol: Finns ju både för- och nackdelar med det. Fördelarna är ju att dom förmodligen är betydligt bättre, dom verkar vara mycket bättre faktiskt! Nackdelen är att dom verkar vid första anblick, vara mycket svårare att jobba med och förstå sig på.

Funderar på om det är bäst att köpa några billiga och enkla 433mhz kretsar och försöka få dom att kommunicera till en början. För att greppa allt med mikroprocessorer och programmering av dom. Och sen efter en tid, kolla lite mer på någon av de ni rekommenderade och försöka göra något lite mer seriöst med hjälp av dem.

Programmerat C++ och PHP tidigare, och har även gått några kurser på gymnasienivå(ellära, digitalteknik, elektronik, elkunskap etc). Men tar nog ett tag att komma in i något nytt. Har lätt för att lära mig nya saker, och kan jag inte det jag håller på med, så finner jag en lösning. Så nog ska jag få det att fungera tillslut :wink:

Tack för svaren jag fått hittils!
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

Hur går det för dig med projektet är också ute efter något liknande men främst att via radio kunna dimmra en mottagare till en specifik nivå. Vill man ha koll i datorn på vilken status lampan har har ja tänkt att man använder radiosändare för att tända mottagaren som "avlyssnas" av en mottagare kopplad till datorn.

Har ganska många Nexa och Waveman moduler men ingen klarar ju som sakt att dimmras till en viss nivå.
Funderade på hur jobbigt det skulle vara att ta en tex nexa färdig modul och bygga om den med en PIC eller ev bygga ett nytt kretskort använda kappslingen mm
Någon som gjort något liknande??
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag har också varit inne på den idén. Ta en Nexadimmer och byta kontrollern mot en PIC. Borde inte vara särskilt komplicerat egentligen. Nexaprotokollet innehåller egentligen 4 bitar huskod, 4 bitar kanal och 4 bitar data. Frågan är om dom data verkligen någonsin är mer än till/från. Inte som jag har sett iallafall. Annars skulle man kunna göra en egen variant med 16 nivåer av dimmning. 16 nivåer låter kanske lite, men gör man bara en mjuk övergång mellan dom inställda nivåerna så är jag ganska säker på att man inte behöver mer.

Visserligen blir det svårt att använda Nexas fjärrkontroller för att ställa abolutnivåer, men den skulle ju bli halvt kompatibel iallafall. Typ som att fungera likadant som Nexas egen mottagare, men med möjlighet att sända absolutvärden om sändaren klara det.
Skriv svar