Knipsa efter eller innan lödning?
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Hm.. bra tång?
Klipper inte i princip varenda tång på så vis att den pressar ihop två motstående sidor av tråden tills mitten blir så tunn att den "försvinner"/går av?
Tycker inte att det borde gå att göra på så värst många olika sätt...
Jag har bara billiga (50-100kr/st) tänger och klipper alltid efter lödning.
Man kanske vore mer "nojjig" (om uttrycket ursäktas) om man byggde känsliga HF-grejjer, men då använder man knappt hålmonterat ändå.
Nää, jag är schäptisk.
Klipper inte i princip varenda tång på så vis att den pressar ihop två motstående sidor av tråden tills mitten blir så tunn att den "försvinner"/går av?
Tycker inte att det borde gå att göra på så värst många olika sätt...
Jag har bara billiga (50-100kr/st) tänger och klipper alltid efter lödning.
Man kanske vore mer "nojjig" (om uttrycket ursäktas) om man byggde känsliga HF-grejjer, men då använder man knappt hålmonterat ändå.
Nää, jag är schäptisk.

- Electricguy
Jimmy: det finns tänger som tvingar upp materialet när man klipper, dock inte modellen som visas ovanför, den är riktigt bra.
En >< tång som ligger mot laminatet kan tvinga upp tråden så lödningen belastas. Speciellt om man lägger tången an mot laminatet och klipper därefter. Men som sagt: jag är den som klipper efteråt.
En >< tång som ligger mot laminatet kan tvinga upp tråden så lödningen belastas. Speciellt om man lägger tången an mot laminatet och klipper därefter. Men som sagt: jag är den som klipper efteråt.