Fuzzy clock
Fuzzy clock
Tänkte bygga en fuzzy clock. Det är en klocka som visar vad klockan är i text istället för siffror. För att det ska bli snyggt tänkte jag mig en OLED-display i en ganska liten låda. Frågan är bara vilken arkitektur man ska göra det i.
Här är produkten jag tänkt kopiera:
http://store.artlebedev.com/office/verbarius/
Jag vill gärna lära mig VHDL, är applikationen görbar på ett smidigt sätt? Jag kan både designa och layouta, bör man köpa något färdigt kort med en FPGA eller PLD på eller kan man designa eget kort på ett lätt sätt?
Här är produkten jag tänkt kopiera:
http://store.artlebedev.com/office/verbarius/
Jag vill gärna lära mig VHDL, är applikationen görbar på ett smidigt sätt? Jag kan både designa och layouta, bör man köpa något färdigt kort med en FPGA eller PLD på eller kan man designa eget kort på ett lätt sätt?
-
Re: Fuzzy clock
Visst är det görbarthygren skrev:Jag vill gärna lära mig VHDL, är applikationen görbar på ett smidigt sätt?

Köp gärna ett utvecklingskort så slipper du labba runt med stora kretsar med liten pitch det första du gör. När VHDL-koden är klar kan du ju alltid göra ett specifikt kort, men under utvecklingen så är det trevligt att ha ett lite mer flexibelt kort.
Alltså... Fuzzy clock är nog ett ganska rätt namn men att göra den i FPGA är allvarligt overkill, en µC är avsevärd mer lämpad.
Det svåraste är nog att få ett lämpligt display vara sig det är textbaserat eller grafisk, resten är ganska enkel.
En RTC-krets med batteri back-up, en lämplig µC som styr displayen och läser RTC'n och beslutar om lämpliga texter beroende på tider.
Det svåraste är nog att få ett lämpligt display vara sig det är textbaserat eller grafisk, resten är ganska enkel.
En RTC-krets med batteri back-up, en lämplig µC som styr displayen och läser RTC'n och beslutar om lämpliga texter beroende på tider.
Typen av tid-beskrivning finns i KDE på linux och där heter den just fuzzy clock, vilket jag antar inte relaterar till fuzzy logic utan till att den är lite inexakt som ju fuzzy också kan betyda (kanske stavas annorlunda?).
Om vi sparar på besväret med att välja arkitektur och börjar titta på display. Om man ska efterlikna displayen på den där produkten någorlunda, vill ha ganska högupplöst och helt svart bakgrund, vad finns det för några då? Är det OLED som gäller?
EDIT:
Kör man svenskt KDE så heter klockan "inexakt klocka" eller "inexakt tidvisning"
Om vi sparar på besväret med att välja arkitektur och börjar titta på display. Om man ska efterlikna displayen på den där produkten någorlunda, vill ha ganska högupplöst och helt svart bakgrund, vad finns det för några då? Är det OLED som gäller?
EDIT:
Kör man svenskt KDE så heter klockan "inexakt klocka" eller "inexakt tidvisning"