Enkel digital krets hjälp, total hjärnsläpp
Enkel digital krets hjälp, total hjärnsläpp
Jag har suttit o klurat på en enkel digtal krets men jag kommer fan inte på hur jag ska göra. Har två krav, den ska funka mellan 3-6V ca och dra lite ström när den inte har aktiv utgång, typ uA. En 7400 krets drar några 100 uA.
http://www.ladda-upp.com/bilder/4543/digital
Så till kretsen, den har två ingångar. SET och RESET. En utgång kallad Q. Om Set går hög ska Q=1 och ska sedan förbli ett oavsett SET. När reset blir hög går Q=0. Egentligen kvittar det om Set/Reset är aktivt höga eller låga, jag bara valde akitv höga i mitt exempel. That's it.
Hur ska jag realisera detta med enkel logik eller ngt annat?
http://www.ladda-upp.com/bilder/4543/digital
Så till kretsen, den har två ingångar. SET och RESET. En utgång kallad Q. Om Set går hög ska Q=1 och ska sedan förbli ett oavsett SET. När reset blir hög går Q=0. Egentligen kvittar det om Set/Reset är aktivt höga eller låga, jag bara valde akitv höga i mitt exempel. That's it.
Hur ska jag realisera detta med enkel logik eller ngt annat?
-
-
-
-
-
Det borde det INTE göra.
Den styr en transmisionsgrind som ligger innan utgången.
Om ENABLE inte är aktiverad så är utgången i tree-state läge.
Då ser man i princip det man vill se eller inget alls.
ALLA CMOS ingångar SKALL kopplas till GND eller VCC när dom inte används, annars så blir livslängden inte särskillt lång eller så får man en absurd strömförbrukning.
Den styr en transmisionsgrind som ligger innan utgången.
Om ENABLE inte är aktiverad så är utgången i tree-state läge.
Då ser man i princip det man vill se eller inget alls.
ALLA CMOS ingångar SKALL kopplas till GND eller VCC när dom inte används, annars så blir livslängden inte särskillt lång eller så får man en absurd strömförbrukning.