Styrbox eu moppe

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
marcla

Styrbox eu moppe

Inlägg av marcla »

Hej undrar om de finns någon styrbox på eu moppar som man kan "prata med" och få ut olika data Ex. Hastighet, varvtal och dyl. Något liknande en sån som sitter på bilar fast inte lika avancerad.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Nej! :)

(har inte hört talas om någon sån iaf)
platinum

Inlägg av platinum »

Beror på vad det är för moppe. Finns de som är helt datorstyrda tex Aprilia sr50.
Om det går att "prata" med den vet jag dock inte.
Hastighetsmätaren däremot är nästan alltid analog.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jodå! Visst finns det de. En hel del av nyare moppar har det, framför allt EU skotrar.

Vi köppte en för ett par årsedan, den hade och det var ingen uberdyr.

Dock håller jag med föregående talare om att hastighetsmätaren nästan alltid är annalog, och lika så tankmätaren.

Däremot skulle jag gissa på att man kan få ut lite information om motorn ur den, för när man startar mopeden kall så anpassar den själv gas m.m. efter vad mopeden behöver för att bli värmare.

Mvh
Användarvisningsbild
goran.jon

Inlägg av goran.jon »

platinum skrev:Beror på vad det är för moppe. Finns de som är helt datorstyrda tex Aprilia sr50.
Om det går att "prata" med den vet jag dock inte.
Hastighetsmätaren däremot är nästan alltid analog.
jag har hört att man skall kunna ställa in en hel del av motorkaraktär på en Aprilia med en Gameboy ......... men man måste ha anslutningskabeln mellan......
där skall det finns ngt ställe där man kan bestämma om det skall vara en 30 eller 45 moppe.......eller om det skall vara en lätt motorcykel.

om detta är sanning eller inte vet jag inget om .......
Flummo

Inlägg av Flummo »

Riktigt så stora inställningsmöjligheter finns såvitt jag vet inte. Det man har att välja imellan är en "strypt" mapp som skall användas med övriga strypningar monterade i motorn, och en fulleffektsmapp som ska köras utan strypningarna monterade.
Skriv svar