Energiomvandling av kollapsande magnetfält till elektricite

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
digitaliz

Re: Syftet

Inlägg av digitaliz »

energyrikard skrev: "Att den _totala summan_ av energi i båda batterierna skall över tiden öka istället för minska." Det som skulle kunna inträffa är att följande nivåer i batterierna mäts upp:
Jag tror att det är på denna punkt som de flesta gör fel. Det går ju inte att mäta energiinnehållet i ett batteri genom att mäta spänningen.

Det enda sättet är att ladda ur batteriet genom en känd last tills det är "tomt" och mäta tiden.

(Är det ett bly-syra-batteri kan man nog mäta mängden joner i syran, men det blir nog inte så exakt...)
Cafaroo

Inlägg av Cafaroo »

Kul projekt måste jag säga! :D Finns en teori här också http://www.youtube.com/watch?v=KLi0potv6_4 haha
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag kommer följa denna tråd med stort intresse, såg den först nu, efter att jag startat en liknande tråd.
hejja hejja lycka till..... :) :)
Användarvisningsbild
energyrikard

Flytt klar -bara till att packa upp motorn!

Inlägg av energyrikard »

Hejsan, :)

Nu har jag flyttat och kan under hela sommaren hänge mig åt elektronikens skojiga värld. Hjul är ordnat och bilder kommer så snart jag packat upp SSG:n ur sin låda.

En liten fråga, hur stor felmarginal bör jag sätta om jag ändå vill mäta energiinnehållet genom att mäta spänningen över ett batteri? Jag menar, det kanske inte blir 100 % exakt, men om skillnaden i spänning blir stor, så kanske det blir "tillräckligt" exakt för att kunna dra en slutsats. Vad jag förstått så faller spänningen i takt med att batteriet laddas ur.

Om det är helt _omöjligt_ att mäta hur pass laddat ett batteri är med hjälp av voltmätning, så får jag köpa en energiinnehållsmätare för batterier. Jag har sett att det finns såna proffsinstrument som på ett tillförlitligt sätt kan mäta energiinnehåll. Nu är jag inte ute efter att minimera felkällor så att det blir absurt, för forskningsändamål, osv. Jag vill ha så stora tydliga utslag att felkällor som några få procent hit eller dit inte spelar någon roll. Antingen så ska det här funka, eller så funkar det inte.

En annan grej är att om jag skulle bygga allting i ett proffslab med dyr utrustning och military grade komponenter osv, och jag kan uppmäta en skillnad där energiinnehållet ökar i batterierna totalt sett, men skillnaden är väldigt liten, då är det ingen idé att hålla på mer heller. Antingen är det en fet skillnad, eller så struntar jag i alltsammans. Det får tiden utvisa. Jag menar om energin i batterierna ökar bara lite lite grand, ja då behöver jag kanske 1,000 snurror för att kunna få ut någon vettig effekt vilket skulle vara totalt orealistiskt. Då kan jag lika gärna sätta en dynamo på en cykel och trampa fram min egen el! haha :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man kan helt enkelt inte mäta spänningen och fatta beslut om laddningstillståndet, det fungerar enbart om spänningen är lägre än xV = totalt slut batteri.

Så enkelt är det.

Vad man kan för att mäta laddningsgraden är att mäta Ri i batteriet MEN detta värde beror på det enstaka batteri.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns inte mätare som kan avgöra laddningen på ett blybatteri med bra noggrannhet, många har försökt bygga en sådan.

Du kommer inte att få ut något ur den. Men om den skulle funka så kan du ju starta med ett laddat och ett urladdat. När det urladdade är laddat så byter du plats på dom. Efter några vändor ska då båda vara full laddade. Det kommer emellertid att bli det motsatta resultatet.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Om man lägger en glödlampa direkt i serie då? Och mäter volten på batteriet och sen amperen genom glödlampan med amperemeter? Fast då får man kanske bara mäta under ett par sekunder?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det heter ström och spänning. Som sagt många har försökt att bygga perfekta batterimätare, det är hopplöst. Men du kanske menade en energimätare. Det går ju. Problemet är bara att billiga instrument inte inte klarar så skumma kurvformer utan att mäta fel.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Gör så här:

1. Ta två fräscha batterier, på exempelvis 20Ah*, ladda båda till 100%.

2. Ladda ur det ena till hälften genom att ladda ur det med konstant ström under viss tid. (20 Ah -> ladda ur med 1A under 10 timmar)

3. Sätt batterierna i din maskin och kör den ett tag.

4. Ladda ur batterierna tills de är tomma** med konstant ström och mät hur länge det tar. Om du laddar ur med 1A och det tar mer än 30 timmar så har du Nobelpriset som i en liten ask! :D

*) Detta bör du också mäta upp genom att ladda ur, eftersom det som anges av tillverkaren förmodligen inte är så exakt.

**) Det är nog inte så nyttigt för bly-syra batterier att bli helt tomma, IIRC.

Ett annat sätt är att mäta den energi som går in i eller ut ur batterierna, men det är mycket svårt att göra eftersom strömmen är pulsad i detta fall.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Lyckades det?
Simmar Rikard i en pool någonstans med en drink i handen eller sover han med fiskarna?
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

hehe, rickard sitter nog med stråhatt och en piña colada i handen på bahamas med en surrande magnethjuls-farm i bakgrunden och skrattar gott! Skämt åsido, jag är också nyfiken på lite resultat
Användarvisningsbild
Maxx

Inlägg av Maxx »

Slutar tråden här! :o Trist! -Det är inte ditt fel Energyrikard, att energiprincipen fortfarande gäller! :) /M
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag hoppas att den inte slutar här! Det är ett väldigt intressant projekt. Jag har inte hört av Rikard på länge, så han kanske har mycket att göra.
maako

Re: Energiomvandling av kollapsande magnetfält till elektric

Inlägg av maako »

Hur går projektet..?
Skriv svar