Under en ladningsprocess av ett lithiumbatteri i en mobikltelefon, ändras då strömmen något eller är den konstant? Vet att spänningen är reglerad till 5V
Lithium skall laddas enligt CCCV metoden och innebär att konstant ström och konstant spänning tills en liten stund innan då strömmen går ned till min. Kolla på elfa efter lithium krets LM 3647IM (art# 73-024-33) produkbladet visar en byggantion av en NI-Cd & NI-MH samt Lithium laddare. Tänkte faktiskt bygga en men fattade inte vad ett RC nät var riktigt så jag köpte mig en laddare för 500:- istället som iosf bara laddar Lithium men jag har en annan till mina övriga batterier då jag flyger med RC plan eller RC båt samt RC bil.
Ok, såg kresten, intressant.
Saken är den att jag skall ladda upp min mobiltelefon med solceller. Har en fungerande laddare, dock är ström/spänning oreglerat.
Dock har jag testat med en sepic-krets, som ger en spänning på 5V, skulle behöva läsa på mer om hur mobiltelefonsbatterier fungerar.
På dom ackar som vi använder till modellflyg så skall dessa Kokam celler laddas med 1C (1 timmes laddning) och när man kollar på laddaren som medföljer telefonen så tar det cirka 4 timmar på den jag har. Man tycker ju att detta är lite konstigt att vissa celler skall laddas med 1C och andra med 0.25C
1C är nog att betrakta som max. Och det är nog ett värde som varierar från batteri till batteri. NiMh vaierar ganska mycket från batterityp till batteri typ. Förut skrev du att man laddar med konstant ström och spänning, det låter orimligt. man kan bara reglera den ena genom att variera den andra. Man kan inte hålla båda konstant. Visserligan kan batteriet uppföra sig på ett sätt så att det blir ganska konstant, men det är inget man kan påverka.
Har dock märkt, att batteriet börjar ladda vid olika strömvärden, beroende på hur mycket batteriet är laddat, vad beror det på, egentligen borde det väl ladda ifall strömmen är så liten som 1mA, ifall spänningen är över det minimala?
vad du menar är att gränsen för nät laddnings indikatorn gå i gång är olika? Det har väl knappast med batteriet att göra. Det ser ju ut som att laddanings tiden är kortare om man släcker den när det är nästan klart.
pratar du om attt skicka in det på batteriet eller telefonen? Om du menar barreriet så ja. Telefonen borde ladda på 5V ja. men frågan är om det räcker med 50mA. jag tror inte att en källa på 50mA orkar att hålla 5V, och då går det inte.