Fjärr till Canon 400D

Berätta om dina pågående projekt.
InSipiD

Fjärr till Canon 400D

Inlägg av InSipiD »

Mitt första riktiga projekt :) Har inte sysslat så mycket med elektronik på fritiden tidigare.
Läser just nu en kurs om microprocessorer och programmering kring den, och helt plötsligt blev jag orotrligt sugen på att labba med grejerna!
Ett par veckor senare hade jag några PICar, en programmerare från sodjan, div komponenter och oscilloskop på bordet.

Tanken var att bygga mig en egen IR-fjärr till kameran, en 400D och målet var såklart att lära mig i första hand, men kanske ha turen att bygga den billigare än en orginal (250kr).

Funktion:
Tanken var att en 16F628A ska modulera en PWM signal på 38kHz 50%, som jag sedan skulle slå av och på i pulser om 600µs, allt enligt databladet på en IR-mottagare från Everlight.
En annan PIC skulle sedan känna av pulsen från IR-mottagaren, som ger 1 och 0 ut. PICen skulle då mäta signalen med jämna mellanrum och jämföra mätvärdet med ett registervärde. Stämde detta överrens skulle två transistorer aktiveras. Transistorerna ska kortsluta 3 ledare från kameran, som får den att fokusera och sedan fotografera.

Såhär tänkte jag att signalerna skulle se ut:
Bild

Jag testade en enkel uppkoppling och använde mig av kabel istället för IR, då jag inte hade några sådana hemma. Visade sig funka alldeles utmärkt!

Då blev jag naturligtvis sugen på att testa med IR också, men hade ingen lust att betala 85kr för de komponenter jag tänkt använda på Elfa :/ Tur att sodjan säljer grejer billigt, så jag köpte ett packe sändare och mottagare av honom!

Bild

Tyvärr var dessa för 36kHz, så jag bytte till en ~18MHz-oscillator hos sändaren för att få en bättre frekvens på PWM-signalen, men jag vet inte hur noga det är egentligen.

Kopplade upp med IR istället och det funkade lika bra det med!
Bild
Dock sitter inte sändare och mottagare på plattan ;)

Tittade på signalen till IR-sändaren och signalen efter IR-mottagaren och det såg ut såhär:

Bild
Den över är till sändaren och den undre efter mottagaren.

Hade tänkt mig koppling enligt följande schema:
http://stooorage.com/img8/rt6811204061373.JPG
Kommentarer och tips tack! Detta är mitt första schema utanför skolans teoretiska värld.
Behövs kondensatorerna C1 och C3, och isf, vad är lämpliga värden på dessa?

Blir montage på något liknande sedan:
Bild

Nu återstår följande:
* Kontrollera om 4MHz går att använda istället
* Gå över till SLEEP och interrupt
* Ta emot alla klagomål och tips på kopplingschemat ;)
* Konstruera!

Trötthet, fortsätter imorgon!
Micke_N

Inlägg av Micke_N »

Ta inte bort C1 och C3, dom är där som buffert för plötsliga strömspikar (t ex en blinkande diod). Ju större desto bättre men det är inte så hemskt noga vad de har för värden. Såg att C2 är en 4,7 uF så om du har fler sådana blir det säkert jättebra.

/M
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nja... jag skulle nog satsta mina pengar på att det är en uppstarts-reset för PIC-kretsarna. När man spänningssätter korten kommer denna koppling att generera en kort puls som nollställer kretsarna, det är därför den kopplas till MCLR, dvs. "main clear" (som för övrigt resettar vid låg puls).

Beroende på hur stort värde du väljer på både motstånden R3/R4 och kondingarna C1/C3 kommer avgöra hur lång denna resetpuls blir. Jag skulle välja en konding på mellan 100nF och 1uF.

Som avstörning bör du dessutom koppla kondingar mellan plus och minus så nära kretsarna som möjligt, ett bra värde är 100nF nära kretsen och typ 100-470uF nära spänningsingången på korten.

/PeterH
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Peter, kolla schemat igen. Det finns ingen RC länk för MCLR...
net4all

Inlägg av net4all »

Säger bara: Tack! :)

Du har tydligen redan läst denna: IR-tråd som kört fast
Så gör mig en tjänst: Ladda upp koden, plz!
:)
LasseLucidor

Inlägg av LasseLucidor »

Tjo,

Jag vill absolut inte sabba din lust att lära dig att bygga den här men jag vill ändå passa på att tipsa om att de säljs billigt på ebay.

Jag har en sån här som jag köpte för 50kr inklusive frakt till min 400D:
http://cgi.ebay.com/Remote-Control-for- ... dZViewItem

/Lasse
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Rätt Sodjan, ser nu att den inte är RC-kopplad, men det var ett knepigt sätt att rita in avstörning och pull-up på... :? Brukar/bör man dessutom inte rita in en "POR" (power on reset) vid byggen med proccessorer?

/Peter
InSipiD

Inlägg av InSipiD »

Lasse:
Mycket möjligt, men det är ju inte lika kul ;)

net4all:
Koden kommer så fort jag fått färdigt den :)
LasseLucidor

Inlägg av LasseLucidor »

Nej absolut inte lika kul och jag kan ju tillägga att jag inte lärde mig ett dugg om PIC av köpet heller :D

/Lasse
InSipiD

Inlägg av InSipiD »

Tråden har stått still ett tag, och det har varit dåligt med uppdateringar.
Farsan skruvade ihop en egen fjärr ganska enkelt genom att köpa en fjärr för att styra eluttag med. Då var jag tvungen att göra ngt värre:

Denna klarar av att ta bilder normalt, manuell bulb, automatisk bulb, sekvenstagning med inställbart mellanrum mellan bilderna. Det som saknas nu är en rörelsedetektor :)
Än sitter inga kondensatorer på plats, men det kommer. Även det första kretskortet jag etsat, blev rätt nöjd!

Bild

Fler bilder:
Bild 2
Bild 3
Bild 4

Någon efterfrågade källkoden. Här är den till gamla versionen i första inlägget, skrivet för CC5X.
Källkod

------
och så var det bildbredden igen... 1024 är ganska mycket mer än 700. :roll:
Ändrade till länkar.
//Jimmy
------
Användarvisningsbild
MrMister
Kontakt:

Inlägg av MrMister »

Det där påminner lite om en produkt som jag håller på att ta fram.. fast den är ganska mycket mer avancerad... Har du en 400D? har du tillgång till DSLR från andra tillverkare, eller analoga mellanformatare? (främst Mamiya och Hasselblad är intressant, samt digitala bakstycken från Leaf) skulle du kunna tänka dig att testa en av mina prototyper när den blir färdig?
net4all

Inlägg av net4all »

Tack InSipiD! :)

Blir till att testa din kod direkt när jag kommer hem.
(ska ut till en "skogsstuga")
Skriv svar