Läser just nu en kurs om microprocessorer och programmering kring den, och helt plötsligt blev jag orotrligt sugen på att labba med grejerna!
Ett par veckor senare hade jag några PICar, en programmerare från sodjan, div komponenter och oscilloskop på bordet.
Tanken var att bygga mig en egen IR-fjärr till kameran, en 400D och målet var såklart att lära mig i första hand, men kanske ha turen att bygga den billigare än en orginal (250kr).
Funktion:
Tanken var att en 16F628A ska modulera en PWM signal på 38kHz 50%, som jag sedan skulle slå av och på i pulser om 600µs, allt enligt databladet på en IR-mottagare från Everlight.
En annan PIC skulle sedan känna av pulsen från IR-mottagaren, som ger 1 och 0 ut. PICen skulle då mäta signalen med jämna mellanrum och jämföra mätvärdet med ett registervärde. Stämde detta överrens skulle två transistorer aktiveras. Transistorerna ska kortsluta 3 ledare från kameran, som får den att fokusera och sedan fotografera.
Såhär tänkte jag att signalerna skulle se ut:
Jag testade en enkel uppkoppling och använde mig av kabel istället för IR, då jag inte hade några sådana hemma. Visade sig funka alldeles utmärkt!
Då blev jag naturligtvis sugen på att testa med IR också, men hade ingen lust att betala 85kr för de komponenter jag tänkt använda på Elfa :/ Tur att sodjan säljer grejer billigt, så jag köpte ett packe sändare och mottagare av honom!

Tyvärr var dessa för 36kHz, så jag bytte till en ~18MHz-oscillator hos sändaren för att få en bättre frekvens på PWM-signalen, men jag vet inte hur noga det är egentligen.
Kopplade upp med IR istället och det funkade lika bra det med!

Dock sitter inte sändare och mottagare på plattan

Tittade på signalen till IR-sändaren och signalen efter IR-mottagaren och det såg ut såhär:

Den över är till sändaren och den undre efter mottagaren.
Hade tänkt mig koppling enligt följande schema:
http://stooorage.com/img8/rt6811204061373.JPG
Kommentarer och tips tack! Detta är mitt första schema utanför skolans teoretiska värld.
Behövs kondensatorerna C1 och C3, och isf, vad är lämpliga värden på dessa?
Blir montage på något liknande sedan:

Nu återstår följande:
* Kontrollera om 4MHz går att använda istället
* Gå över till SLEEP och interrupt
* Ta emot alla klagomål och tips på kopplingschemat

* Konstruera!
Trötthet, fortsätter imorgon!