Triggersignal för övervakningskamera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chewbacca

Triggersignal för övervakningskamera

Inlägg av Chewbacca »

Jag har installerat ett Audio/videosystem i mitt hus. Jag använder en multizoncontroller, som kan ta emot 6 olika källor och distribuera ljud&video till 6 olika zoner i huset. Jättesmart! Men controllern har också en funktion där man kan koppla en övervakningskamera vid tex ytterdörren. När någon ringer på dörrklockan så bryter controllern all pågående ljud/videoöverföring och skickar istället ut ljud och video från kameran. Dvs man kan sitta i soffan och se vem som ringer på dörren. Jättesmart. Problemet är bara att det inte står beskrivet hur man skall göra mer än följande:
- Controllern reagerar på en triggersignal på mellan 3-30V.

Så om jag fattar saken rätt så skall det alltså skickas en signal till controllern när någon trycker på dörrklockan.

Jag har dragit alla kablar och sånt men hur får jag till en triggersignal?
sm6xvz_

Inlägg av sm6xvz_ »

tja man kan ju kanske använda en dubbelpolig brytare ist för brytaren som sitter till ringklockan nu...
Så en brytare går till ringklockan och den andra till trigger.
triggern får väl ha nån form av spännings-eliminator i serie med brytaren då.
Vet inte om detta kan funka, beror ju helt på hur ringklocke systemet ut nu

får man fråga vad det är för audio/video system du kör med?
peter555

Inlägg av peter555 »

Optokopplare kanske.
Chewbacca

Inlägg av Chewbacca »

Det är ett Speakercraft system. Controllern är en MZC66. Högtalare är en blandning av Speakercraft och Yamaha, alla inbyggda i väggarna och taken. Totalt 18 högtalare förutom de aktiva subarna. Jag hade egentligen bestämt mig för ett system från ZON, men snubblade över Speakercraft och såg att de för samma pris också kunde skicka ut video. Det är förvisso bara komposit, men eftersom ljudet var det primära så såg jag detta som en bonus till samma pris. Jag är helnöjd, och det låter grymt bra när man kör i 'All house party mode'... 8)

Men tillbaka till mitt problem. I dagsläget har jag alltså dragit alla kablar och sånt, men jag är helt dum i huvudet när det gäller elektronik.

Det där med dubbelpolig brytare låter ju intressant, mest kanske för att jag inte har en aning om vad en optokopplare är :)

Ringklockan är inte inköpt ännu så där är jag ganska flexibel. Kameran har jag köpt och den matas med 12V 500 mA. Hur skall man rent praktiskt koppla detta så att det fungerar med en dubbelpolig brytare ?
peter555

Inlägg av peter555 »

Dubbelpolig rinknapp låter svårt att hitta, optokopplaren kopplar du i princip bara parallellt med din dörrklocka, sen kan du ta triggsignalen från andra sidan på kopplaren. Annars kan du ju naturligtvis ha ett relä.
Chewbacca

Inlägg av Chewbacca »

Ok, låter ju ganska enkelt. Har du något förslag på vilken optokopplare jag kan använda? Använder den samma strömkälla som dörrklockan då ?
peter555

Inlägg av peter555 »

Du har AC i dörrklockan så en TLP620 och några motstånd borde funka fint.
Skriv svar