switchat nätagg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
slatte

switchat nätagg

Inlägg av slatte »

tjo!!

sitter och håller på med mitt exjobb vilket inkludera att kolla på om det finns en billigare och mindre lösning till en transformator i en modul.
För närvarande levererar denna modul en uteffekt på 400W 18V. så jag tänkte kolla på switchad lösning, jag ska inte konstruera ett eget bara upskatta storlek på lösningen och ungefärlig konstnad.
Men jag tänkte fråga om det är någon som har sett eller läst någonstans om någon som har byggt ett eget så att man kan se på vilka komponenter som behövs. Finnns det några nackdelar med switchat egentligen jag kan tänka mig att det bildas en del störningar tack vare all switchning men bara en fundering.

andra funderingar och tips uppskattas!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Fördelen med switch-tekniken är att man kan transformera högre effekt med mindre plats och vikt.

Nackdelen är störningar.

Vidare ska du tänka på att nätdelar på 250W+ ska ha PFC (Power Factor Correction) vilket i essens innebär att man måste bygga 2 switchfunktioner efter varandra.

Detta gäller tydligen också för "vanliga" nätdelar, inte bara switchade.
pwrup

Inlägg av pwrup »

Den regeln gäller bara utrustning ansluten till det publika elnätet antar jag?

Mao, undantar lokala HVDC eller LVDC nät och sådant som drivs med egen generator till 100%.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är nog sant men jag har för mig att det ingår för att man får E-märka dom, alltså märka dom som överensstämmande med regler som gäller.
JohanF

Inlägg av JohanF »

Tvivlar på att det är värt att bygga själv om det inte gäller en större serie.

Du kommer ju rätt nära med ELFA nr 69-785-22 för 3kkr
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=1995.htm

12–24 V
23,3 A
350W med PFC
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nej, konkurrera med massproducerade kina-moduler kan man knappast om inte man har alldeles speciella krav, elektrisk och/eller fysisk.
2N2222

Inlägg av 2N2222 »

Billigaste lösningen bör vara att köpa ett billigt PC-kragg modell större (kanske begagnat - fråga i forumet) och modda 12-volten. Har sett beskrivningar på det, google är din vän. Nu är väl 18V så mycket högre än 12V att du måste kolla om kondingarna håller.
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Jag har nästan förväntat mig att det inte är möjligt att göra det billigare, men är tvungen att undersöka ialf :-)

Men jag förstår faktiskt inte varför det är så dyrt att konstruera en egen nätdel tycker inte det verkar som så mycket komponenter och inte så grymt dyra heller om jag inte har missat nått!
Vidare ska du tänka på att nätdelar på 250W+ ska ha PFC (Power Factor Correction) vilket i essens innebär att man måste bygga 2 switchfunktioner efter varandra.
Som jag förstår det är det väll bara någon koppling som håller koll på lastströmmen så att den kan öka på dutycyklen ifall lasten börjar dra mer ström för att kunna upperätthålla rätt spänning. en form av återkoppling eller?

I exjobbet försöker jag också mäta upp och se om de verkligen behöver 400W för deras ändamål. vilket jag tvivlar på att de verkligen behöver.
JohanF

Re: switchat nätagg

Inlägg av JohanF »

slatte skrev:Som jag förstår det är det väll bara någon koppling som håller koll på lastströmmen så att den kan öka på dutycyklen ifall lasten börjar dra mer ström för att kunna upperätthålla rätt spänning. en form av återkoppling eller?
Nej, det betyder att du även måste switcha redan vid likrikaren för att se till att apparaten lastar elnätet med en sinusformad ström och inte såna peakströmmar som du får om du hänger en likriktarbrygga direkt på nätet.
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

hmm nu hänger jag inte riktigt med! så du menar att man ska switcha växelspänningen från nätet till en lägre växelspänning på något sätt?
Hur då?

och sedan en likriktare och sedan en switchkrets till t.ex en buck converter!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

NJAAA

PFC består ofta av en extra switchtransitor och induktor som belastar nätet mellan laddströmstötarna så strömmen blir sinusformad (och här hoppas jag att xxargas fortsätter)

Det är lite hokuspokus bakom detta men det finns färdiga kretsar som löser både PFC och switch regulatorn i samma kåpa.

Att konstruera ett switchat nätagg som HÅLLER är inte lätt. Det är alltför vanligt att det är nätdelen i en apparat som är trasig. Det bör vara mycket testande innan en switchad pryl når konsument.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

PFC fungerar oftast så att man likriktar inkommande 230Vac till 100Hz pulserande DC (alltså utan glättningskondensator) som man sedan switchar UPP till 380V eller så till en laddningskondensator.

Denna spänning switchas sedan ner till den valda spänning på vanligt sätt.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Finns ganska bra förklaringar här:
http://www.smps.us/power-supply.html
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Har nu kollat lite mer på detta och har lite nya funderingar. givetvis :-D

Efter att nätspänningen har likriktats mm har jag förstått det hela så att man på nytt gör spänningen till AC fast med en frekvens på flera Khz och detta ska visst göras med hjälp av en "power oscillator" och min fråga är hur fungerar den?

Ska kolla mer på PFC imorgon hade jag tänkt, men jag tror att jag börjar greppa det lite bättre nu :-)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Sen kan man trixa med synkron likriktning där man i essens ersätter dioder med mosfet. Som slås på och av i rätt.. ögonblick.
Vinsten är minskad förlust i "dioderna" (Rdson vs Vf).
Skriv svar