bygga stabat agg med trafo ca80-100A 14.2V
bygga stabat agg med trafo ca80-100A 14.2V
hej!
behöver lite hjälp med styrning på ett agg jag håller på att bygga.
kan man styra en transistor med någon koppling så att man får en hyfsad fin ut spänning?
grund schema: http://81.233.40.47/STAB1.JPG
MVH_Niklas.eklund_nsbvzy-server
behöver lite hjälp med styrning på ett agg jag håller på att bygga.
kan man styra en transistor med någon koppling så att man får en hyfsad fin ut spänning?
grund schema: http://81.233.40.47/STAB1.JPG
MVH_Niklas.eklund_nsbvzy-server
- ElectricMan
- Kontakt:
- Electricguy
600W eller nåt liknande blir det att kyla bort från transistorerna vid hög nätstpänning om man designar så spänningsfallet räcker precis vid låg nätstpänning. 200W förluster i likriktarbryggor... Det lär behövas flera hundra tusen mikrofarad i glättning (om det ens räcker) och kondensatorerna måste klara c:a 100A rippelström totalt.
Transformatorn behöver väl vara på en sådär 2,7kVA ifall 15V sekundär räcker... (100A DC ut drar uppåt 180A RMS från transformatorn)
Det finns en anledning att switchade strömförsörjningar helt konkurrerat ut linjära när det rör sig om sådana här effekter och dessutom den låga utspänningen gör det svårt att få bra verkningsgrad från en seriereglerad nätdel.
Jag föreslår du kollar lite på eBay, kanske finns nån 100A 12V strömförsörjning där... Lär bli mycket billigare än att bygga själv om du inte redan har feta transformatorer med lämplig utspänning, kyltunnlar som låter som jetplan för att kyla halvledarna och massor av lämpliga elektrolyter för glättning.
Transistorn du har låter som nån switchhistoria och den är nog helt olämplig tyvärr. Men ge oss typnumret så kan man ju kolla lite i databladet
Men jag är skeptisk... 600W förluster i en transistor??!! Då ska den vara STOR och kylflänsen ha TJOCK bottenplatta.
Förresten, vad ska den vara till strömförsörjningen?
Transformatorn behöver väl vara på en sådär 2,7kVA ifall 15V sekundär räcker... (100A DC ut drar uppåt 180A RMS från transformatorn)
Det finns en anledning att switchade strömförsörjningar helt konkurrerat ut linjära när det rör sig om sådana här effekter och dessutom den låga utspänningen gör det svårt att få bra verkningsgrad från en seriereglerad nätdel.

Jag föreslår du kollar lite på eBay, kanske finns nån 100A 12V strömförsörjning där... Lär bli mycket billigare än att bygga själv om du inte redan har feta transformatorer med lämplig utspänning, kyltunnlar som låter som jetplan för att kyla halvledarna och massor av lämpliga elektrolyter för glättning.
Transistorn du har låter som nån switchhistoria och den är nog helt olämplig tyvärr. Men ge oss typnumret så kan man ju kolla lite i databladet

Förresten, vad ska den vara till strömförsörjningen?