DIY fotoplotter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag frågade i ett mail till nichia och fick svar, och om det stämmer så kostar en 375nm laserdiod lite över 18000kr... :( tror inte att dom är att tänka på :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tittade lite i databladet och dess väldigt täta spektrum den hade kan vara en del orsak till det priset. Att den just är en UV-laser drar ju förstås då samtidigt upp priset samtidigt i samband med den förhållandevis höga uteffekten den har och de 375 nm den arbetar vid.

Hela dess spektrum låg inom 1 nm medan toppen uppskattat inom kanske 1/100-del av det så det är inte vilken laser som helst.

Har fått billigare röda lasrar kollade en gång och dessa varianter kan ha ett spektrum på nästan hela 100nm.. :roll: Kan ju knappt ens kallas för laser, är väl nästan så att en vanlig röd lysdiod hade haft ett bättre spektrum.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

BluRay-dioderna kostar/kostade också gruvligt mycket som samples direkt från tillverkaren men även dessa dioder dyker väl upp i en produkt snart och då kostar dom 100:- eller liknande.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Jojje: Här det en sådan här http://www.bungard.de/content/view/43/60/lang,english/ du vill bygga ?

Har provat den modellen själv, med fotofilm och bra framkallare ger den homogena svarta fält. Dock krävs det ett mörkerrum.

Har tjuvkikat lite i den, ganska simpel faktisk. En trumma som roterar med konstant varvtal, sedan en lysdiod/laser(ej UV, synligt ljus) monterat på en trapetsmutter. Datat till den kommer som en serieström och klockas ut mot trummans position. För varje varv trumman gör vrider en stegmotor trapetsstången en liten bit så att lysdioden/lasern löper längs trumman.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nej, det var som ett kit till Lillsyrran jag tänkte mig.
Den du visar till funkar på ett helt annat sätt, som troligtvis är mycket krongligare att göra DIY.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Okay...

Det är en hel del meck med mörkerrum, blaska med framkallare och fixer om du skall köra med film.

En annan lösning kan vara att ordna en plotterpenna och fylla på med etsfast bläck, och plotta direkt på kopparen, Kan vara lite problem om man skall pressa bredd och isolation på grund av pennans egenskaper. Klarar man sig med 10 mil i bredd och isolation så är det förmodligen inga problem.

Har du testat vad du har för repetitions noggrannhet på "Lillasyrran" ?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Inte jag iaf, jag har ingen Lillsyrra. :D

Eftersom dom flesta kör med vanlig 10mm gängstång, så är det bara att gå till järnaffärn å mäta.
Men eftersom allt görs samtidigt, så spelar det väl inte så stor roll.
Eller massuppfittar jag din fråga?
Skriv svar