Nu var det dags för en uppdatering igen, och denna nång med lite innehåll i.
Båda motorstyrnigarna fungerar numera utmärkt, vilket har gett oss tid att arbeta på sammankopplingen med spelet. Detta har också inneburit att vi nått en punkt där en video säger mer än tusen bilder, så filmer är vad vi bjuder på i detta inlägg.
Redan i tisdags pulade i ihop en första sammankoppling med spelet. Vi hade då en extremt simpel styrning som helt enkelt gick ut på att vi körde motorerna med konstant PWM (vi valde värden något under 100% för att minska slirandet) åt rätt håll om de inte låg inom 10 grader från önskad position. Resultatet blev såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=9G2q2qxjN4E
Simulatorn hamnade då extremt lätt i självsvängning (inte så förvånande) så den var ganska värdelös ur simuleringssynpunkt. Dock visade axeln som roterar i sidled stor potential, man kastades runt ganska fint i simulatorn kan jag meddela.
Igår försökte vi bättre på styralgoritmerna lite, även om de fortfarande är simpla så fungerar de mycket bättre:
http://www.youtube.com/watch?v=aXcPZ2FRfz0
Styralgoritmen delar upp styrningen i tre bitar beroende på hur långt simulatorn befinner sig från önskat värde. Runt det önskade värdet har vi en död zon (+-5 grader), sedan är det en zon där motorstyrkan är en linjär funktion av avståndet från önskat läge (ju längre ifrån desto högre PWM) samt området allt utanför detta där vi kör motorerna för fullt.
För fullt är dock inte 100%PWM utan vi har fortfarande ett lägre värde för att förhindra slirning och självsvängning. Att vi har ett område runt önskat värde där motorstyrkan är väldigt svag gör tyvärr att små förändringar knappt blir märkbara. Hastighet och precision är alltså områden som vi bör kunna förbättra mycket om vi bara kan få till en bättre algoritm. För att kunna göra detta måste vi dock se till att få bättre precision på insignalerna, den 8-bitars A/D-omvandlare vi använder just nu räcker helt enkelt inte. Vi får se hur vi löser detta, om någon har något bra tips på smidiga sätt att få en A/D-omvandlare till datorn med minst 12 bitars eller alternativa vinkelgivare med god precision så är det bara att skrika till.
Ett annat stort problem är fortfarande slirande remmar, och då framför allt i fram-back-led. Vi har tagit kontakt med en firma för att få priser på kuggremmar att ersätta de slirande kilremmarna med.
Om någon är intresserad av att se fler vidor på simulatorn i rörelse finns alla
här!.
Avslutningsvis blir det en bild på nytillskottet i projektet, en koltrasthona (artbestämd av en scout) som byggt bo precis utanför projektsalen (så att vi inte kan öppna fönstret). I fredags hade det även tillkommit ett litet ägg.
/OlaJoh