Problem i PSpice och 74HC390

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Problem i PSpice och 74HC390

Inlägg av zwitter »

Jag hade hoppas att 74HC390 skulle vara en frekvensdelare, men det funkar inte riktigt som jag vill i PSpice. Vad kan jag ha gjort för fel?

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

HC390 fungerar utmärkt som frekvensdelare, särskilt när du ska dela ner en frekvens i tiopotenser. Vilken frekvensdelning vill du ha?

Varför har du lagt in motståndet R1?
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Du måste cleara den för att det ska fungera i pspice....

Det är lite iriterande men så är det...
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Schnegelwerfer: För att senare kolla om den kan dela clk 10ggr. Tänkte mäta över R1 senare NÄR jag får det att funka :)

erixon: Tack nu funkar det finfint. En liten VPULSE och sen så var det biff. Hade nästan gett upp hoppet om min egen intelligens.

Fast egentligen skulle jag vilja att VPULSE (troligen någon annan) bara ska ge EN puls och inte många som den gör nu. Jag får sätta periodtiden lång bara. Det får väl vara så...

Men den kopplingen som jag visade så delar den nu 8ggr. Jag trodde att den skulle dela med 10 :(
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Okej nu får jag bara delat med 5 med en annan koppling! Kollade på den här sidan:
http://www.cip.physik.uni-muenchen.de/~ ... lockGen10/

Där gör dom som jag gör nu men de får delat med 10 och jag bara delat med 5. Jävligt märkligt. Såhär har jag kopplat nu:

Bild

Vad gör jag för fel?
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Det här är nog inte till någon hjälp men jag tittade i Philips datablad och tycker det ser ut som om du har kopplat det rätt.

http://www.semiconductors.philips.com/a ... _CNV_2.pdf

Från databladet skulle jag förvänta mig att signalen på pinne sju (1Q3) är pinne 4 (1/CP1) delat med 5. Prova att titta på den signalen samtidigt. Sen är pinne 3 (1Q0) pinne 1 (1/CP0) delat med två. (1/5)/2=1/10

Mystiskt, men testa att titta på pinne 7 och 3 samtidigt, Om de signalerna är identiska (vilket de rimligtvis borde vara om klockan delas med 5) får du kolla upp vilka noder i spice-nätlistan du verkligen plottar.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Jo jag har tittat på databladet och kollat alla utgångar. Det blir såhär i simuleringen:

Bild

Reder inte ut det bara...

:?:
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

När jag tittar lite närmare på det så har jag ju delat med just 10. Ups! För lite öl i kroppen. Nu glömmer vi denna tråd!

:razz:
Skriv svar