Hej igen.
Och tack Tony för ditt otroliga försvar.
Har läst det några ggr nu för att förstå vad du riktigt menar.
Och som jag förstod på ditt svar så hade jag kopplat allt rätt, bortsätt antydan på ben 1 & 2 som jag inte förstod.
Det är nämligen ändrat lite i min ritning.
Men så här har jag förstått det hela.
Från grenkabeln från kameran så ersätter jag alltså dioden som sitter på kabeln och asluter den till ben 1 & 2 på optokopplaren.
Mitt batteri på 12-17volt ansluts till ben 3 på optokopplaren och (+) till ena änden i serien av lysdioder. Och från ben 4 ansluts till andra änden av lysdioder.
Det jag har ändrat i mitt projekt är att jag enbart ska ha 5mm röda lysdioder i en enda serie. OCh att jag dessutom vill ha möjlighet att "trigga" hela systemet med en fotodiod. Alltså jag vill kunna välja om jag ska trigga med hjälp av strömmen som kommer från kameran eller om det ska triggas med hjälp av en fotodiod, vilket jag vill välja med hjälp av en 2-polig strömbrytare. Fotodioden ska triggas av en redan gefintlig röd lysdiod på en annan typ av kamera som inte har kontaktutgången som jag använder i vanliga fall. Hoppas detta är möjligt.
Nu till det matematiska som jag hoppas jag har förstått =)
Tony du skrev att dom röda vill ha 1.2volt
Alltså blir det väl såhär?
Exempel: 7st röda vill ha 30mA och drivas med 14Volt:
14-(7*1,2)=5,6V
5,6V/30mA=186Ω
Så i mitt fall ska jag använda ett motsånd på 186ohm mellan optokopplaren och första dioden i serien ??
Sen skrev du
"sen behöver vi veta vilken effekt P (W) resistorn utvecklar:
P=U*I
7,8*20=156mW=0,156W så ett vanligt 1/4W räcker."
Vad menar du med det, vad är 1/4W? Är det vilken typ av motstånd man ska använda eller vad?
Nästa fråga blir ju om jag behöver ett motstånd mellan batteriet och fotodioden som ska triggas av en annan lysdiod.
Har noll koll på hur fotodioder, så ni får gärna berätta hur jag ska koppla in den i systemet så att jag kan välja mellan fotodiod eller signalen som kommer från kameran för att trigga optokopplaren.
Eftersom ni redan nu märkt att jag inte har någon vidare koll så skulle jag verkligen uppskatta om ni kunde hjälpa mig att sätta ihop vilka komponenter jag ska köpa från t.ex elfa. artikelnr o.s.v. för att få det hela att fungera. Tänkte ni som har koll på vad alla beteckningar står för.
Tack än en gång för ett otroligt grymmt forum och till alla hjälpsamma människor här, speciellt till dig Tony.
Mvh
Niklas