Hjälp med att stoppa brumandet!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mindbraker20

Hjälp med att stoppa brumandet!?

Inlägg av mindbraker20 »

Hej.

Det var ett tag sen jag var inne nu och håller just på med att avsluta ett nytt projket som jag håller på med.

Det är så att jag har byggt en subwoofer och den funkar väldigt bra tills man kopplar in den till min förstärkare.

Jag hade en mp3 att testa med först under bygget, för att se att allt funkade och det gjorde det. Men när jag pluggade in den i min stora förstäkare som jag hde tänkt att använda, så blev resultatet inte vad jag hade tänkt mig. Utan subwoofern gav ifrån sig ett ganska öronbedövande brum.

Jag har tänkt att bygga ett externt filter eller att försöka filtrera inom förstäkraren.

Jag är öppen för alla idêr som ni kan komma på!

Tack i förhand!

MVH, Ted Ekström
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

50 Hz brum från elnätet kanske, kolla jordledarna i dina kablar... Finns det ingen gemensam jordreferens mellan kretsarna så kommer hela kretsen flyta i 50 Hz.
mindbraker20

Okej

Inlägg av mindbraker20 »

Okej det ska jag göra!

Det låter som det kan vara det.
För att jag har inte jordat mitt slut steg, så det ligger nog och flyter på egen jord.

Tack så jätte mycket!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Skyddsjord och jordade uttag har inget med denna sortens brum att göra, det är signaljord som saknas. Skyddsjord kan ofta förvärra brummet.

Protte
sm6xvz_

Inlägg av sm6xvz_ »

kjell tar upp lite med brum här, nått som kan va te hjälp kanske
http://www.kjell.com/kjellfakta/brum/
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag menar självklart signaljord mellan din förstärkare och slutsteget i subwoofern. Har apparaterna olika potential kan det bildas jordslingor mellan dom, vilket kan lösas med en audiotransformator imellan.
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

När jag kom hem så tänkte jag till lite och fick en snilleblixt. Om det nu funkar att köra den via mp3 som är via phones uttaget, så varför inte prova att köra den i min förstäkrares phones uttag!?

Det funkade utmärkt!

Varför tänker man inte på såndant innan?

Tack för all hjälp ändå!

MVH, Ted
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Var kopplade du in den innan? Tape out eller?
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Ja precis, men det var väl ingen signal jord, eller filter som tar bort brummet.

Jag provade även att koppla in kabeln i något som kallas video ljud ut, och provade även direkt från min dekoder, dekoders ljud utgång, men det gav samma brumade.

Så det var den lättaste lösningen att koppla den till phones!

MVH, Ted
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

underligt, borde vara samma signaljord.. OM inte det sitter en trafo på phonoutgången kanske?
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Ja det kan det kanske vara, jag har inte varit och tittat i den förstäkaren. För att jag är väldigt rädd om den.

Hur joradas signalen?
Kan man inte göra det med en vertuell jord, med en kodensator mellan minus och den jord man vill tillverka?

MVH, Ted
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Problemet är väl att att jorden hos subwoofern ligger högre eller lägre i potential än jorden i förstärkaren?

En audiotransformator löser säkert problemet mellan förstärkare och subwoofer, kostar ca 100 kr på Kjell & Co.

Om du har tillgång till ett oscilloskop hade jag mätt lite på förstärkaren. Koppla in 10 kΩ på utgången och kolla om det är något brum? En fullösning kan vara att ta ett par gamla hörlurar och en potemtiometer som dämpare för att lyssna på utgången.
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Jo jag tänkte prova med att göra ett fusk osc genom att använda datorns ljudingång. Sedan använder man ett program som gör det möjligt att omvandla signalen i ljudkortet till en titt bar signal.

Men jag får lägga ett motsånd mellan, så att jag inte bränner ljudkortet. Det är ganska känsligt mot överspänning.

MVH, Ted
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Om du har fler apparater inkopplade till förstärkaren, prova att koppla ur de också, kan vara någon av dom som är brumm källan.
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Det har jag redan gjort!

Jag provade även att koppla in den direkt till dekodern, men även där brumade det.

MVH, Ted
Skriv svar