Söker program att rita el-schema med (bil el)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
jorren

Söker program att rita el-schema med (bil el)

Inlägg av jorren »

Hallå!

Jag söker ett program man kan rita el-scheman med till fordonselektroinik
Gärna då något share/freeware program alt något som passar en privatpersons plånbok.

Jag kan tänka mig att det borde finnas något där det finns färdiga komponenter som man kan lägga in som Relä, säkring, lampa mm.

Tacksam för svar

/Jörgen
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Användarvisningsbild
Krajan
Kontakt:

EAGLE

Inlägg av Krajan »

Ehmm... jag köpte ett vinternummer av Elektroniktidningen. Där följde det med en DVD full med shareware och demoversioner av sådan programvara. I tidningen gick man igenom alla programvaror och generell arbetsgång från ide till färdig hårdvara.
Ganska bra faktiskt. Knalla in på bibblan å läs lite.

Jag gillade EAGLE från CadSoft (.de) som man kan ladda ner en bra utvärderingsversion av. Allt funkar bra begränsningen är att man inte kan göra större PCB'er än 10*7cm (ca. minnet är bra men kort ;)

Lycka till!
mekme
Kontakt:

Inlägg av mekme »

Tycker Visio är väldigt bra program till det mesta. (inte pcb då)

Annars använder jag det gamla fina programmet Tango för pcb och mer avancerade scheman.
JoakimCreutzer

Inlägg av JoakimCreutzer »

Jag använder mig utav ett program som heter Easy El http://pkdata.se för att rita el-scheman. man får göra en del egna symboler men det är fruktansvärt lätt jobbat.
Skriv svar