Klarar jag detta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

R6 bestämmer lägsta resistansen.
Rtot = R6 + (R7 // P1)

(// utläses: parallellt med)
Rparallell=(A*B)/(A+B)

5k parallellt med 1k blir 0,83k
0,83 + 0,68 = 1,51k

Vill du ha 1k5 totalt eller 1k5 + 320Ω ?

Om du inte kommer att skruva på den under färd borde en 2k pot funka,
annars kan du ju sätta dit ett mekaniskt ändstopp.
Vad händer om du skruvar upp den för högt?
sundelin

Inlägg av sundelin »

Inget problem med för högt motstånd, det är för låga motstånd som är farliga.
Högt motstånd = mindre bränsle, lågt motstånd = mer bränsle.
Kommer att skruva på den under färd, så en flervarvs pot 1K skulle vara bra.
Då vet jag max och min ohm för över 1k slår jag av den helt och bilen går på vanliga systemet.
Användarvisningsbild
Sune

Inlägg av Sune »

Jasså, det ska trimmas diesel? :)
Vad har du för maskin?

Jag håller på med en liknande grejj för min Passat, men jag kör med ett relä som jag aktiverar efter start.
sundelin

Inlägg av sundelin »

Det är en Golf jag har, har inga problem vid start. Kan inte förstå fördelen med relä?
Användarvisningsbild
Sune

Inlägg av Sune »

Kör du med schemat ovan så förlänger du start-tiden för inkoppling av motståndet med x antal sekunder.

Jag har inte min aktiverad hela tiden utan slår igång den när det behövs. Mest för att slippa blinkande glöd-lampa. Men egentligen är boxen du bygger ett bättre alternativ.
sundelin

Inlägg av sundelin »

Har egentligen inget problem med att ha den inkopplad hela tiden, min lampa lyser alldrig ändå... Men det är ju roligt att fippla lite oxå =)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

P1 är en flervarvig trimpotentiometer. Det finns lite olika modeller att välja på - se till att den du beställer passar med pinnarna på kortet - eller vänta med att tillverka kretskortet tills du har fått trimpoten så att du kan kolla hur benen sitter (men Elfa brukar ha bra info om mått osv)

EDIT: hoppsan. missade en del inlägg i tråden. Du kanske ska ha en potentiometer med ratt istället för trimpot om du ska skruva på den under färd? Eller är jag ute och cyklar nu? (Jag har aldrig nånsin sett en trimbox förut ... kan inget om fossilbränsledrivna fordon)

Tänk på att alla kondensatorer och dioder har en plus och en minus-sida. (Gäller även lysdioden!) Det är viktigt att de vänds åt rätt håll. Elektrolytkondensatorerna har märkning på utsidan med + och - . På ritningen är minus på kondensatorn fylld med svart. Dioden har ett svart streck på ena sidan - denna sidan motsvarar det svarta strecket på ritningen. Lysdiodens "minussida" har ett kortare ben än plussidan. Även IC-kretsen är viktigt att man vänder åt rätt håll. Pinnarnas nummer står aldrig på kretsen, men däremot är det alltid en liten fördjupning i höljet på kortsidan mellan pinne 1 och pinne 8 (den syns tydligt på ritningen)

Jag antar att även reläet måste vändas åt rätt håll. Men hur du ser vilket håll som är rätt vet jag inte. Och se till att testa bygget noga innan du kopplar in det nånstans.

Om du ska använda mönstret på bilden för att etsa kretskort av så tycker jag att du ska göra "ringarna" tjockare (dvs. där du sedan ska borra hål och montera komponenternas ben). De ser väldigt tunna ut och går lätt sönder när du borrar om de är för tunna. Borra gör man helst med 0.8 mm borr men även 1 mm kan gå.
sundelin

Inlägg av sundelin »

Har varit borta ett tag men hittat några problem.

på ritningen har dom D1 1N4004 me i listan 1N4148?
sen relät (K1) vad ska jag andvända för något?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Ta ett tungelementrelä, de har låg strömförbrukning (LM311 är ingen effektkrets).
Bygget drar mindre än 0,1A så en 1N4148 borde räcka.
Eller ta två i parallell (antar att du köper ett 10pack).
(1N4148 tål 0,1A, 1N400* tål 1A)

Tungelementrelä

Sen allt snack om en pot på 1,5kΩ, så citerar jag mitt förra inlägg:
0,83 + 0,68 = 1,51k
Det var ju det du ville ha, så varför ändra?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Lite nyfiken; vad är det den här ”boxen” ska göra med bränslesystemet? VW har ju inte common rail så vitt jag vet så ”lura tryckregulatorn” tricket funkar väl inte på samma sätt här antar jag. :humm:
sundelin

Inlägg av sundelin »

Sen allt snack om en pot på 1,5kΩ, så citerar jag mitt förra inlägg:

0,83 + 0,68 = 1,51k Det var ju det du ville ha, så varför ändra?

Vill ha justering ner till270Ω
sundelin

Inlägg av sundelin »

Andy skrev:Lite nyfiken; vad är det den här ”boxen” ska göra med bränslesystemet? VW har ju inte common rail så vitt jag vet så ”lura tryckregulatorn” tricket funkar väl inte på samma sätt här antar jag. :humm:
Denna modden lurar systemet att tro att den ger mindre bränsle, så att man får mer bränsle=mer effekt
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag tänkte mer i detalj hur det fungerar och varför det ska kunna kopplas in och ur. På en common rail diesel är det en fördel att köra med ett konstant förhöjt bränsletryck för att det spar bränsle, 10 – 15% om man kör normalt vill säga. :) Och sedan finns ju kraften där direkt om / när det behövs.
sundelin

Inlägg av sundelin »

Man lurar ecu att tro att "bränsle justerings sensorn" (fuel adjustment sensor) ger ett annat värde. Det är ju inte en optimal mod så egt:n blir ju hög om man kör på max värde. Därför är det bra att kunna koppla ur den.
Vissa har även problem med varningslampor, men har själv inte haft några problem med det.
Skriv svar