Elektronik + Matematik = Sant(?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ClasseMan
Inlägg: 176
Blev medlem: 9 juli 2004, 15:21:02
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Om du har svårt för matten i början på komvux kan det kanske bero på att det var ett tagsedan du räknade.

tyckte själv jag hade lite tungt med matten i början. Men i kurs C lossnade och sedan dess har jag haft hyfsat enkelt för det.

Sedan behöver det inte vara mindre matte på en högskoleing. utbildning än en civiling. men det är ofta inget måste där.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Jag som började läsa till Elektroniking för 1,5 år sen eftar att ha varit borta från skolan i nästan 5 år kan ju säga att jag har haft det JÄVLIGT tufft. Men jag hade ingen läsdiciplin efter att man var van vid att jobba.
Tuffaste mattekursen tycker jag absolut Flerdimmen är.
Men vi läste Linjär, Analys och Flerdim analys första året vilket var tlita väl mycket matte för mig(plus andra ämnen såklart).....

Men ångra att jag börja plugga ? Näää, aldrig :-)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Håller med er om att matten kan vara tung, är själv civ.ing elektroteknik från KTH.

En tröst är ju att när man väl har klarat av de rena mattekurserna börjar det roliga på allvar!
Sen är det ju en helt annan sak om man verkligen får nytta av sina mattekunskaper i arbetslivet.
Jag har jobbat i 1,5 år nu, och det är sällan jag har behövt använda mer avancerad matematik, men det har hänt några gånger! Då kändes det skönt att man faktiskt gjorde de där mattekurserna...

Det viktigaste med alla mattekurser tycker inte jag är matematiken i sig, utan att man får rutin på problemlösning och lär sig analysera saker på ett effektivt sätt. DET är någonting som man verkligen har nytta av!
Esbjörn
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 november 2004, 16:07:31
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Esbjörn »

Även om matten sällan kommer till nytta i det direkta arbetslivet så är den en grundförutsättning för att förstå komplexa sammanhang, speciellt inom HF-elektronik o dyl.
Själv har jag inget intresse för matte överhuvudtaget och har mer konstnärliga och språkliga sinnen, men det har inte hindrat mig från att pyssla med elektronik i 16 års tid och skriva facklitteratur i ämnet, ni har nog en av böckerna på KTH, Chalmers mfl.
MEN, jag är inte ingenjör och har alltid drömt om att få plugga till civilare, det är trots allt en bra karriärsgrund, titta på hur många civilare som sitter på toppjobben idag. Så har man intresse för matte ska man lägga ner mycket energi där, då kan man bredda sig inom både kemi och fysik, ty framtiden är outgrundlig...
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Esbjörn>> Glöm inte signalbehandling, där kan det vara bra med matematik :)
jonkers
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 oktober 2004, 15:04:52

Inlägg av jonkers »

tack så mycket för alla svar, tankar och reflektioner.

det känns bättre nu efter att ha fått en liten inblick i vad som väntar även om jag har fått mer eld på brasan om att det är grymt TUFFT. men det är väl bara att köra såklart.

sen när jag tänker efter så var juh faktiskt den här matte C kursen det första jag pluggar på 6 år + att den var en intensiv kvälls-kurs i kombination med 10 timmars arbete per dag.

heh, hade kanske lite _väl_ dåligt självförtroende igårkväll :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30158
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bah, högskola... löjligt :D
Jag klarar mig utmärkt med de fyra räknesätten, algebra samt logiskt tänkande. Vad mer behövs? :)
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Det beror väl på vad man ska göra? :roll:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

jonkers skrev:det känns bättre nu efter att ha fått en liten inblick i vad som väntar även om jag har fått mer eld på brasan om att det är grymt TUFFT
Säger som en av mina lärare sa: "Det är inte roligt att äta färdigtuggad mat" :D
ClasseMan
Inlägg: 176
Blev medlem: 9 juli 2004, 15:21:02
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Håller på och ta en magister i signalbehandling visst får man plugga en del men grymt tufft är det inte. Frmföralt är det kul förutom precis innan tentor då.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

När man väl fattade transformteori-matten (La place å Fourier) så blev det riktigt kul.....läste dock ingen z-transform, tyvärr.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Transformteori kan man ha till mycket, som att slippa otäcka differentialekvationer. Då är det fint att lyfta över otäckheterna mha Laplace-transform :D
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Kan bara stämma in i kören!

Differentialekvationer... -ryys-
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Japp, lösa diff-ekvationer på "det vanliga sättet" är ingen höjdare. Laplace-transfomer är helt underbara till sådant!

Jag har aldrig använt Laplacetransformer i arbetet, däremot har det varit bra att ha läst Fouriertransformer odyl. för att förstår frekvensinnehåll i signaler.

Slutsats: Det skadar inte att läsa matte, du vet aldrig du behöver det.
fatpo83
Inlägg: 282
Blev medlem: 21 april 2004, 22:42:28
Ort: Sthlm

Inlägg av fatpo83 »

är frejo= fredrik johansson eller? jag kanske misstar mig...
Skriv svar