OKI lödstationer
- jonnorberg
OKI lödstationer
Hej!
Har kollat runt efter en ny lödstation och tycker att OKI (Metcal) PS800 och PS900 verkar vettiga. Dock så är det så konstigt prissatt på Farnell:
PS800e 2713+moms
PS900 1973+moms
Är inte PS900 en bättre station? Den har ju iaf högre effekt och är nyare. Har Farnell gjort ett fel?
Någon som har någon av dom och kan berätta om egenskaperna?
/Jon
Har kollat runt efter en ny lödstation och tycker att OKI (Metcal) PS800 och PS900 verkar vettiga. Dock så är det så konstigt prissatt på Farnell:
PS800e 2713+moms
PS900 1973+moms
Är inte PS900 en bättre station? Den har ju iaf högre effekt och är nyare. Har Farnell gjort ett fel?
Någon som har någon av dom och kan berätta om egenskaperna?
/Jon
Tror 900an lanseras som low-cost modell, fast ja den verkar ju samma som 800an? Kör med samma spetsar och ser exakt likadan ut, kanske var för mycket förvillning mellan 800 och 800e (uppgraderade versionen av 800)
Jag har inte provat 800/900 serien, fast det ser ut som hantaget är lite större, med löstagbar värmelement inuti. mx/sp serien har värmeelementet fast i varje spets istället, men de spetsarna kostar 3x mer än till 800/900
Jag undrar om man kan modda några av verktygen för andra modeller för att passa sp200, hmm =/ MFR serien kör 450KHz, 800 470KHz, fast de kan köra med samma spetsar. sp200 kör 470KHz.. bara gamla mx-serien som kör nåt helt annat.
Jag har inte provat 800/900 serien, fast det ser ut som hantaget är lite större, med löstagbar värmelement inuti. mx/sp serien har värmeelementet fast i varje spets istället, men de spetsarna kostar 3x mer än till 800/900

Jag undrar om man kan modda några av verktygen för andra modeller för att passa sp200, hmm =/ MFR serien kör 450KHz, 800 470KHz, fast de kan köra med samma spetsar. sp200 kör 470KHz.. bara gamla mx-serien som kör nåt helt annat.
- jonnorberg
Har nu hittat en PS200 som jag ev kan vara intresserad av. Fast ifall spetsarna kostar 3ggr så mycket så tjänar jag på att införskaffa en PS900. Såvida inte SP200:an är en monstergrej som är mycket bättre.
Är Farnell bästa stället att köpa sin station på. Med tanke på pris/support?
Ifall priset är det enda man är intresserad av, vart ska man köpa sin station då?
/Jon
Är Farnell bästa stället att köpa sin station på. Med tanke på pris/support?
Ifall priset är det enda man är intresserad av, vart ska man köpa sin station då?
/Jon
Lite dåligt utbud med tillbehör till sp200, dvs finns inte tänger å så många specialspetsar (alla basic man vill ha finns). Hade nog valt nåt nyare om ja skulle använda de professsionellt, men bara för hobbybruk så funkar de la, känns som sp-plattformen var lite mellanting innan mfr/ps.
Ebay är ju absolut billigast om du inte ska ha nytt, tyska ebay e bra. Håller man lite utkik får man de spetsar man vill ha. köpte en sp200 för 5 pund från england
.
Ebay är ju absolut billigast om du inte ska ha nytt, tyska ebay e bra. Håller man lite utkik får man de spetsar man vill ha. köpte en sp200 för 5 pund från england

- jonnorberg
- jonnorberg
- jonnorberg
Nu har jag köpt en PS800 för 35 pund. Får se ifall det är en fraud eller på riktigt. Jag ska tydligen betala via Postal Order eller Bankers Draft. Nån som har erfarenhet eller kunskap om bakomstående? Han tar inte PayPal av nån anledning. Frakten går på 14 pund. Så totala summan blir 588:-. Blir intressant att se ifall jag gjort en bra affär.
/Jon
/Jon
Jag är intresserad av någon bra lödpenna/lödstation för lödning av ytmonterat, vet du någon bra prisvärd som du kan fixa till "rätt" pengar?MrMister skrev:OM du vill ha det billigaste så blir det väl någon Aoyue för en par hundringar. PS-800 vet jag inte vad det är, vilken tillverkare?
Igentligen kanske jag helt enkelt borde köpa en MLR-21 till min weller station men om det finns något bra til lite pengar hos dig så är det mycket intressant.