Spela in Piano/Saxofon/Violin?
Spela in Piano/Saxofon/Violin?
Jag spelar saxofon, och frugan spelar Piano och violin. Jag skulle vilja testa att spela in lite musik..
Vi har ett gäng mikrofoner i en låda, såna ....som man sjunger i? vet inget om såna
här saker. (ska fota dem iallafall..och kolla upp vad som står på dem)
Pianot står i Sovrummet, som är väldigt litet, ca 3.5x3.5 meter. det står möbler/säng längs hela väggarna.
Bör vi flytta ut pianot till vardagsrummet? var ska micarna placeras?,
Något program på datorn som rekommenderas?
(dator är det enda jag har att spela in på, förutom nån gammal bandare)
har inget ljudkort förutom det inbyggda skräpet i laptopen
(har två desktop-burkar också, men där är det inbyggt ljudkort likväl) och kör Ubuntu.
Ev kanske ett usb-kort kommer att införskaffas.
Behöver jag någon förstärkare till mikrofonerna?
Är inte ute efter perfekt ljud, men så bra som möjligt! ska fota mikrofonerna vi har att tillgå
Någon ljudtekniker där ute med tips?!
Vi har ett gäng mikrofoner i en låda, såna ....som man sjunger i? vet inget om såna
här saker. (ska fota dem iallafall..och kolla upp vad som står på dem)
Pianot står i Sovrummet, som är väldigt litet, ca 3.5x3.5 meter. det står möbler/säng längs hela väggarna.
Bör vi flytta ut pianot till vardagsrummet? var ska micarna placeras?,
Något program på datorn som rekommenderas?
(dator är det enda jag har att spela in på, förutom nån gammal bandare)
har inget ljudkort förutom det inbyggda skräpet i laptopen
(har två desktop-burkar också, men där är det inbyggt ljudkort likväl) och kör Ubuntu.
Ev kanske ett usb-kort kommer att införskaffas.
Behöver jag någon förstärkare till mikrofonerna?
Är inte ute efter perfekt ljud, men så bra som möjligt! ska fota mikrofonerna vi har att tillgå
Någon ljudtekniker där ute med tips?!
- Housepainter
- EF Sponsor
Du bör nog ha ett litet mixerbord. Har du bara ett vanligt ljudkort med en ingång så kan du lägga ljudet på två monokanaler. en left och en right.
Ang inspelningsprogram så har jag inte så bra koll. Jag använder Cubase.
Pianot har antagligen ett "lock" Öppna detta och placera micen över pianot. Jag är inte direkt en ljudtekniker, så jag kan inte komma med några kvalificerade råd..
Lycka till med musiken!
Ang inspelningsprogram så har jag inte så bra koll. Jag använder Cubase.
Pianot har antagligen ett "lock" Öppna detta och placera micen över pianot. Jag är inte direkt en ljudtekniker, så jag kan inte komma med några kvalificerade råd..
Lycka till med musiken!
Vad är det för micar? det är avgörande om du behöver en mic-förstärakre eller ej. Vanliga proffsmicar har för låg signalnivå, å datormicingång vill ha iaf 10mV, så det blir väldigt lågt och superbrusigt om du kopplar in direkt.
Du kan ju bygga en egen mic-förstärkare =)
länktips: http://www.prosoundweb.com/recording/ar ... e/msc2.php "Interfacing professional microphones to computer sound cards"
Du kan ju bygga en egen mic-förstärkare =)
länktips: http://www.prosoundweb.com/recording/ar ... e/msc2.php "Interfacing professional microphones to computer sound cards"
På Linux verkar Ardour (http://ardour.org/) vara populärt. Jag har tänkt prova det men måste skaffa mer hårddisk innan jag kan installera Linux igen.
Ok, under en massa damm låg prylarna.. en gammal karaokeförstärkare och 5 micar.
Dom två till vänster följde med stärkaren när den köptes, och enda märkningen på dem är "Elega Dynamic Microphone" Stärkaren är en Elega också..
Dom två till höger är båda Sony K66:or och där står "Dynamic microphone, imp. 600Ω. Tyvärr saknar jag kontakt/kabel till den ena.
Micen i mitten är den enda som har en kontakt som passar i vanligt datorjack. det är en "ZJM-936 unidirectional dynamic microphone Imp. 600Ω" tydligen

Stärkaren:

Har 4 mic-ingångar av den typen som micarnas kontakter passar i, förutom guldmicen, alltså såna här:

Guldfärgade micen har en sån här kontakt:

Så---några förslag?...ska jag köra med elega micarna och stärkaren på något vis genom datorn, eller ska jag köra med bara den som har en kontakt som passar...eller ska jag köpa ny kontakt till ena sony micen och köra dom två.....det finns ju en del olika alternativ....Och själv har jag ingen aning som sagt.
Dom två till vänster följde med stärkaren när den köptes, och enda märkningen på dem är "Elega Dynamic Microphone" Stärkaren är en Elega också..
Dom två till höger är båda Sony K66:or och där står "Dynamic microphone, imp. 600Ω. Tyvärr saknar jag kontakt/kabel till den ena.
Micen i mitten är den enda som har en kontakt som passar i vanligt datorjack. det är en "ZJM-936 unidirectional dynamic microphone Imp. 600Ω" tydligen

Stärkaren:

Har 4 mic-ingångar av den typen som micarnas kontakter passar i, förutom guldmicen, alltså såna här:

Guldfärgade micen har en sån här kontakt:

Så---några förslag?...ska jag köra med elega micarna och stärkaren på något vis genom datorn, eller ska jag köra med bara den som har en kontakt som passar...eller ska jag köpa ny kontakt till ena sony micen och köra dom två.....det finns ju en del olika alternativ....Och själv har jag ingen aning som sagt.
Finns det hörlursuttag på Kareoke-stärkaren? I så fall så har du nog allt du behöver på bilderna.
Jag skulle gjort så här(utgår från att det finns hörlursutgång eller liknande på stärkaren):
Koppla in de fyra micarna med stor tele-plugg i stärkaren och använd den som en primitiv mixer. Kanske kan du bara ställa in volymen individuellt för varje mic men det är långt mycket bättre än inget alls.
Sedan drar du en lämplig kabel mellan hörlursutgången och "line in" på ljudkortet. Även de mest primitiva/integrerade ljudkorten har en sådan ingång.
Vill du sedan ha en till mic så kan du plugga in den femte (med liten tele-plugg) direkt i ljudkortets mic-ingång under förutsättning att det är en "vanlig mic" som inte behöver t.ex. förförstärkning.
Klart!
MVH
/Tottish
Jag skulle gjort så här(utgår från att det finns hörlursutgång eller liknande på stärkaren):
Koppla in de fyra micarna med stor tele-plugg i stärkaren och använd den som en primitiv mixer. Kanske kan du bara ställa in volymen individuellt för varje mic men det är långt mycket bättre än inget alls.
Sedan drar du en lämplig kabel mellan hörlursutgången och "line in" på ljudkortet. Även de mest primitiva/integrerade ljudkorten har en sådan ingång.
Vill du sedan ha en till mic så kan du plugga in den femte (med liten tele-plugg) direkt i ljudkortets mic-ingång under förutsättning att det är en "vanlig mic" som inte behöver t.ex. förförstärkning.
Klart!
MVH
/Tottish
Ska testa det. Fast jag sitter på laptopen, så har endast en ljudingång.
Måste skaffa mig en konverter av något slag, det är en hörlursutgång
med en sån stor kontakt på stärkaren....sen får det väl bli åka av då....
har fler utgångar på förstärkaren också... med vanliga RCA kontakter, testade både
"tape" och "cd" utgång (tror jag att det stod) med rca->3,5mm (?)kabel till datorn
men det blev mycket brus och väldigt liten reaktion när jag testade micarna...fast jag
hade högsta "volym" på alla micar..
Måste skaffa mig en konverter av något slag, det är en hörlursutgång
med en sån stor kontakt på stärkaren....sen får det väl bli åka av då....
har fler utgångar på förstärkaren också... med vanliga RCA kontakter, testade både
"tape" och "cd" utgång (tror jag att det stod) med rca->3,5mm (?)kabel till datorn
men det blev mycket brus och väldigt liten reaktion när jag testade micarna...fast jag
hade högsta "volym" på alla micar..
"tape" och "cd" är antagligen ingångar - inte utgångar. Därför fick du en massa brus. Det eventuella ljud du hörde var överhörning från utgången. Det bör ju finnas en "line" utgång tycker man ju. Annars borde hörlursutgången funka bra. Ibland kan det hända att du måste sänka volymen väldigt mycket för att inte överstyra ingången på ljudkortet. I så fall kan ett dämpande motstånd hjälpa till (sänker man volymen så ökar bruset proportionerligt).
Inspelningsprogram: på den tiden jag höll på med ljudinspelning och hade windows tyckte jag att "Audiograbber" var mest praktiskt att använda. Enkelt och bra. (egentligen avsett för CD-rippning, men har även en inspelningsfunktion). Sen måste man ju redigera ljudet. Den hittils bästa redigeraren tycker jag är Nero Wave Editor (men den kostar pengar - du får den vanligtvis när du köper Nero Burning Rom). Annars finns ju Audacity sound editor både för linux och windows tror jag. Har dock själv inte lyckats bli helt vän med det programmet än. Audacity har ä'ven inspelningsfunktion men den tycker jag är knepig att använda. (kanske en vanesak?)
Inspelningsprogram: på den tiden jag höll på med ljudinspelning och hade windows tyckte jag att "Audiograbber" var mest praktiskt att använda. Enkelt och bra. (egentligen avsett för CD-rippning, men har även en inspelningsfunktion). Sen måste man ju redigera ljudet. Den hittils bästa redigeraren tycker jag är Nero Wave Editor (men den kostar pengar - du får den vanligtvis när du köper Nero Burning Rom). Annars finns ju Audacity sound editor både för linux och windows tror jag. Har dock själv inte lyckats bli helt vän med det programmet än. Audacity har ä'ven inspelningsfunktion men den tycker jag är knepig att använda. (kanske en vanesak?)