Vilken Olja till svarv?
Vilken Olja till svarv?
Hej. Jag har en gammal risig svarv som behöver ny olja i växellådan. Jag funderar vilken olja som är bäst?. Saknar manual osv..
En tanke var såklart växellådsolja, men frågan är om den klarar oljesmorda lager så bra.
En tanke var såklart växellådsolja, men frågan är om den klarar oljesmorda lager så bra.
Det var du som drog upp din oljekanna inte jag!
När de äldre svarvarna byggdes med glidlager användes den tidens smörjolja som det idag inte finns någon exakt motsvarighet till. Multigrade olja fanns inte och inte heller syntetolja (nästan inga) en singelgrade mineral motorolja är därför det närmaste vi kommer idag.
När de äldre svarvarna byggdes med glidlager användes den tidens smörjolja som det idag inte finns någon exakt motsvarighet till. Multigrade olja fanns inte och inte heller syntetolja (nästan inga) en singelgrade mineral motorolja är därför det närmaste vi kommer idag.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det tycker inte jag. Han skrev att det närmsta man idag kan komma dåtidens smörjolja (vilket man hade i smörjkannorna) är en singelgrade med viskositet 20. Vad DU IDAG har i din kanna har väl inget med saken att göra. Förr hade man väl inte annat än smörjoljan i fråga för det fanns väl inte mycket annat att välja på. Det här betyder inte att man måste ha en sådan olja! Det betyder att man MINST bör ha en sådan olja. Vad mig anbelangar får du ha rapsolja i din kanna om du vill.
Strunt i vad det är i kannan. Det sa jag ju tidigare det har inte med saken att göra.
Jag menar att det är ett dåligt argument att en rak 20 olja är det bästa för att det inte fanns bättre näs svarven tillverkades. Jag menar att en vanlig motorolja antagligen är bättre. Varför då rekommendera en dålig olja som knappt går att få tag i?
Jag menar att det är ett dåligt argument att en rak 20 olja är det bästa för att det inte fanns bättre näs svarven tillverkades. Jag menar att en vanlig motorolja antagligen är bättre. Varför då rekommendera en dålig olja som knappt går att få tag i?
Det är stor skillnad på ett relativt lågvarvigt glidlager av gjuten brons jämfört med lagren i en högvarvig bilmotor med en lager temperatur på upp till ett par hundra grader.
"Ett glidlager är inte beroende av pumpens oljetryck på det sätt de flesta tror, utan fungerar själv som ett slags exenterpump. Den suger in olja och kan pumpa upp ett smörjande oljetryck på flera hundra bar, förutsatt att oljetillförslen aldrig understiger lagrets sugbehov. Om så skulle ske bildas gasblåsor (kavitation) i den belastade zonen, och lagret kan skadas. Det är alltså det tillförda flödet av smörjolja som är viktigt och inte inloppstycket, vilket är en vanlig missuppfattning."
Dagens tillsatser kan i vissa fall göra mer skada än nytta!
"Ett glidlager är inte beroende av pumpens oljetryck på det sätt de flesta tror, utan fungerar själv som ett slags exenterpump. Den suger in olja och kan pumpa upp ett smörjande oljetryck på flera hundra bar, förutsatt att oljetillförslen aldrig understiger lagrets sugbehov. Om så skulle ske bildas gasblåsor (kavitation) i den belastade zonen, och lagret kan skadas. Det är alltså det tillförda flödet av smörjolja som är viktigt och inte inloppstycket, vilket är en vanlig missuppfattning."
Dagens tillsatser kan i vissa fall göra mer skada än nytta!