CPUfläkt, byta från 3trådar till 2, hur ?
CPUfläkt, byta från 3trådar till 2, hur ?
Jag har en gammal Laptop där CPU-fläkten gått sönder.
Hittade en ersättningsfläkt, men den har två kablar (+ och -)
Orginalfläkten har tre kablar en röd, en blå, och en orange.
Kopplar jag in den "nya" fläkten till motsvarande röd och blå,
så kör den igång en liten stund, men stannar sen.
Vad är den tredje "orange" till ??
Kan man koppla ihop två av dem till samma pol ?
Eller hur gör man för att få den att gå ?
Hittade en ersättningsfläkt, men den har två kablar (+ och -)
Orginalfläkten har tre kablar en röd, en blå, och en orange.
Kopplar jag in den "nya" fläkten till motsvarande röd och blå,
så kör den igång en liten stund, men stannar sen.
Vad är den tredje "orange" till ??
Kan man koppla ihop två av dem till samma pol ?
Eller hur gör man för att få den att gå ?
På vissa datorer stängs fläkten av om den går för långsamt.
Dvs. om bios tror att temperaturen är tillräckligt låg (batterisparfunktion)
Eller att det blivit fel på fläkten.
Man kan fejka en rpm-signal, bygg en astabil vippa med NE555;
Ra = Rb = 47kilo-ohm, C = 0,1uF
En diod från kontakten till 555:ans utgång (för att få öppen kollektor mot jord) dvs. katod till ben 3.
Eller enklare:
Koppla fläkten till en annan kontakt med 12V.
Dvs. om bios tror att temperaturen är tillräckligt låg (batterisparfunktion)
Eller att det blivit fel på fläkten.
Man kan fejka en rpm-signal, bygg en astabil vippa med NE555;
Ra = Rb = 47kilo-ohm, C = 0,1uF
En diod från kontakten till 555:ans utgång (för att få öppen kollektor mot jord) dvs. katod till ben 3.
Eller enklare:
Koppla fläkten till en annan kontakt med 12V.
Spänningen är inte på 12 V utan lägre.
Spänningen går att ställa med dipswitchar mellan 2,5 och 3,45 V om fläkten är 2polig och mellan 1,8 och 3,45 V om fläkten är 8polig, enligt en tabell på orginalfläktkåpan.
Innebär det att den är 2polig om den bara har två kablar ??
Har testat att koppla i alla kombinationer nu, även att koppla ihop röd och orange, men det är bara röd och blå som gör att fläkten snurrar alls.
Dock bara i ett fåtal sekunder.
Spänningen går att ställa med dipswitchar mellan 2,5 och 3,45 V om fläkten är 2polig och mellan 1,8 och 3,45 V om fläkten är 8polig, enligt en tabell på orginalfläktkåpan.
Innebär det att den är 2polig om den bara har två kablar ??
Har testat att koppla i alla kombinationer nu, även att koppla ihop röd och orange, men det är bara röd och blå som gör att fläkten snurrar alls.
Dock bara i ett fåtal sekunder.
Jag har för mej att man byglade oanvända fläktuttag på Compaq servrar genom att bygla puls ingången (den på kortet) med positiva (i samma kontakt). Detta lurade elektroniken på moderkortet så att den trodde att det satt en fungerande fläkt på porten.
Vad är det för laptop?
Är det en Dell så kanske jag kan hjälpa dej, men bara kanske.
//Leif
Vad är det för laptop?
Är det en Dell så kanske jag kan hjälpa dej, men bara kanske.
//Leif
Fyra ggr per varv brukar det vara. En (negativ) puls för varje spole...danei skrev:Den tredje brukar vara för att mäta hastigheten. Jag tror att den jordar en gång per varv. Varför du det där fenomenet vet jag inte.
>> IceBear
Först säger du
"Spänningen är inte på 12 V utan lägre.
Spänningen går att ställa med dipswitchar mellan 2,5 och 3,45 V om fläkten är 2polig och mellan 1,8 och 3,45 V om fläkten är 8polig, enligt en tabell på orginalfläktkåpan."
Sen säger du:
Och strömmatningen in är ju inte 12V utan 18 tror jag.

Eftesom det verkar vara en 5V-fläkt som ska ersättas, så kan du plocka ut en 5V-spänning lite varstans på datorn. Exempelvis vid hårddisken, som pagge sa. Problemet med RPM-signalen kvarstår dock. Har du kollat om man inte skulle kunna stänga av RPM-vakten i BIOS?
Det tråkiga med att ta en vanig 5V-matning till fläkten är att den komemr gå på full fräs hela tiden, istället för att vara reglerad, som den verkar vara via fläktuttaget.
Ja, alltså själva fläktens matningsspänning är lägre än 12V iallafall, kan vara 5V, men eftersom den bara slås på några sekunder när man bootar, så lyckades int mitt instrument hinna mäta den.
Ska prova med ett annat.
Spänningen från nätadaptern verkar vara 18V, men efter samtal med BEST support, så sa de att det är 3 olika spänningar på olika stift och en gemensam jord.
Har redan stängt av allt som har med "Powersettings" etc i Bios, hittade ingen inställning som direkt skulle påverka fläkten.
Funderar nästan på att köpa en orginalfläkt faktiskt.
De tog 295 Kr + moms+ frakt + pf för den på BEST. (tot ca 500Kr)
Då slipper jag allt besvär ...
Ska prova med ett annat.
Spänningen från nätadaptern verkar vara 18V, men efter samtal med BEST support, så sa de att det är 3 olika spänningar på olika stift och en gemensam jord.
Har redan stängt av allt som har med "Powersettings" etc i Bios, hittade ingen inställning som direkt skulle påverka fläkten.
Funderar nästan på att köpa en orginalfläkt faktiskt.
De tog 295 Kr + moms+ frakt + pf för den på BEST. (tot ca 500Kr)
Då slipper jag allt besvär ...