Krets till serialporten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
HMG

Krets till serialporten

Inlägg av HMG »

Jag har en flödesgivare som har två trådar ut: en signal och en jord. Signalen som skickas är en square wave pulse mellan -0,5 - 5,5 V.

Kanske vore det möjligt att koppla signalen direkt in en pinne men jag vill inte riskera kortslutning. Programmeringen kan jag lösa men hårdvara är inte min starka sida.

Behöver hjälp med en krets (eller enkel koppling) som gör att jag kan läsa av signalen via Comporten.
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Jag kan tänka mig att det fungerar bra med en optokopplare, ger ett utmärkt skydd.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hur ska du "läsa av" signalen med serieporten ???
Vad är det för "signal" igentligen ?
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Den skickar pulser som varierar i frekvens va? nej den gar inte koppla direkt till serieporten, daremot till skrivarporten.
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Vad är det som hindrar att man räknar pulser med någon av kontrollpinnarna (DCD, DSR, CTS) på serieporten?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Med en MAX232 (el.motsv.) får du både nivåomvandling och bufferkrets i ett. Bara å slänga in den på en signalpinne på serieporten så har du ju dessutom möjlighet till interrupt i user space.
HMG

Inlägg av HMG »

Gjorde ett försök med en FTDI kabel jag hade till hands. Har försökt läsa av signalen både på rx och cts och får värden men inte riktigt vad jag vill.

Jag vill mäta intervallet mellan början på två signaler. Så när första signalen kommer in ska en timer starta som mäter intervall till nästkommande signal.

När jag använder PinChange() så blir dessa värden inte konsekventa och jag undrar om jag behöver annan hårdvara för att få rätt signaler.

Kan man använda interrupt med MAX232?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du kanske ska berätta lite om vilken dator du programmerar på, OS osv.

Har du Windows XP eller "högre" kan du bara glömma att få något som liknar realtidsfunktion om inte du tar till alldeles avancerade sätt.

Och USB är INTE realtidskompatibel.
HMG

Inlägg av HMG »

Kör vista. Det var lite nedslående nyheter.

Är det enda alternativet att bygga en krets med någon form av microprocessor?

Har jobbat lite med en ATtiny tidigare men fick aldrig rätt på programmeraren.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Du kan testa att ändra latency timern för FTDI-kretsen. Annars är nog det bästa en liten Atmega48/88 eller liknande.
Skriv svar