Tryckgivare?
Tryckgivare?
Vill ha en givare som sänker ohm tal vid högre belastning (bar), finns det?
Värdena som gäller är 0-1,2 bar somreglerar ohm 1000-300ohm. Kan nån komma på en sån givare eller kan man bygga nån typ av krets för detta?
Värdena som gäller är 0-1,2 bar somreglerar ohm 1000-300ohm. Kan nån komma på en sån givare eller kan man bygga nån typ av krets för detta?
Hmm sampla vadå? Vill kontrollera bränsle matningen och det kan jag göra genom att förändra motståndet högre tryck -> lägre ohm = Mer effekt. Sen hur jag ska lyckas få till det... Kom med förslag om nån har nått. Hade varit smidigt med en givare. Kan sätta fast motstånd men vill helst bara ha ut den högre bränsle mägden när den behövs som mest.
Vill ha just dom värdena för att jag testat fram dom. Har kopplat in en potentiometer som jag justerat. Och funnit dessa värden vara bra.
Så det jag vill testa är ju att låta turbo trycket styra hur mycket bränsle som matas på. Finns det annan nån annan möjlghet att få fram detta så är jag öppen för förslag! Potentiometern som kostade en 10:a ökade säkert effekten med 30%
Så det jag vill testa är ju att låta turbo trycket styra hur mycket bränsle som matas på. Finns det annan nån annan möjlghet att få fram detta så är jag öppen för förslag! Potentiometern som kostade en 10:a ökade säkert effekten med 30%
Du har ju inte förklarat vad du har för något eller svarat på min fråga, så det går bara att gissa. Med FET menar jag detta.
http://graffiti.virgin.net/ljmayes.mal/comp/vcr.htm
http://graffiti.virgin.net/ljmayes.mal/comp/vcr.htm
Detta är no grejen för dig sundelin. OM det inte är så att du har ett insprutningssystem som går att justera i din BIL. Då borde det vara enklare att läsa på lite om det och köpa en trycksensor(MAPsensor i bilvärlden)från elfa alt. och rätta dig efter värdena som den ger.Nihilim skrev:Om du använder en mikrokontroller som samplar tryckgivarens utsignal kan du sedan behandla din signal digitalt. När du filtrerat och nivåomvandlat kan du skicka ut en ny signal till ditt ställdon som gör det du vill.
Som jag förstår det så är det en turbomotor som justerar bränsletrycket utefter trycket i insugningsröret. Om det inte är en bil med en eftermarknadsinsprutning så måste du nog bygga en egen liten hemlig låda.
Enkla vägen är att helt enkelt sätta ett motstånd på tryckgivaren som du har. Den svåra vägen som du tycks vilja gå är den "hemliga" lådan.
För om jag har förståt det rätt så vill du minska motståndet i kretsen exponensiellt gentemot luftrycket(givarsignalen). Alltså du vill ha högt motstånd i givaren tills du komer till en viss gräns då vill du att motståndet skall minska mer än det gör normalt. korrekt?
DOCK så tror jag att trycksensorn/givaren du har är av typen som modifierar en spänning. (så fungerar dom flesta givarna av den här typen)
Och varför tror jag det då? Jo på grund av att du vill ha lägre motstånd ju högre tryck du får. En MAPsensor/trycksensor fungerar på det sättet att den ger högre spänning ju mer tryck som den utsätts för.(i själva verket så jämför den differansen mellan atmosfärstryck och trycket i insugnungsröret)
Då borde man kunna ändra spänningen med en analog krets... kanske en OP eller något liknande. Dock så kan jag näst intill inget om elektronik så det lämnar jag därhän.
OM detta^^inte är fallet så har jag lagt ner massa tid på att försöka klura ut vad du VILL göra för att kunna hjälpa dig. Detta är otroligt jobbigt, störande och skulle inte uppstå om du kunde förklara ditt problem mer grundligt.
Bortse från alla stavfel och konstiga menningsuppbygnader... jag e trött!
Ref
Till att börja med är det en diesel, och när jag har motståndet där lurar jag pumpen att den ger mindre bränsle. Denna modden blir på sidan om ordinare styrning för pumpen. Pumpen kan säkert leverera 200% över std. Men jag behöver göra en hel del mer åt motorn för att kunna dra nytta av det.
För tillfället har jag bara denna modden som effekt ökning och för att testa om det funkar med tryckstyrning. Behövs det mer info?
För tillfället har jag bara denna modden som effekt ökning och för att testa om det funkar med tryckstyrning. Behövs det mer info?