PC ---> AVR Kommunikation

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
DeeJay_Bamse

PC ---> AVR Kommunikation

Inlägg av DeeJay_Bamse »

Har en lite fundering på kommande projekt....
Tänkt äntligen komma igång med AVR kretsar..
Det var ju ändå några år sedan man sysslade med HC11an osv i skolan..
Har redan ett litet projekt där jag skall ha ett bygge med typ 16 knappar, en lysdiod vid varje knapp och en potentiometer... Och så skall det vara en RS485 utgång från kortet...
Tanken är att kunna köra typ 16 olika DMX512 program ut på RS485...
Och potten sätter hastigheten mellan varje steg i programmet....
Nu till frågan...
Vill ju kunna uppdatera programmen som ligger på knapparna... Alltså inte AVRProgrammet utan DMX512 Programmen...
Då tänkte jag mig typ en port till kommunikation till PCn..
Men vilken typ... Vanlig seriekommunikation är ju lite tråkigt då de nya laptopparna inte har COMport...
USB eller Ethernet är la det de står i mellan...
Ethernet med ENC28J60 eller USB med lämplig krets...
Känns som Ethernet är bättre för framtiden men är det krångligare att lära sig??
Sedan om det går att spara en massa data i AVR som ligger kvar när man stänger av processorn utan att man behöver programmera om processorn helt...
(HC11 var man ju tvungen att programmera om allt....)

Synpunkter??
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Nu vet jag inte exakt hur du menar men rent generellt när det gäller kommunikation PC-MCU, FT232 USB-UART om du vill gå den enkla vägen, MCU med stöd för USB om du har gott om tid och ethernet om du har gott om tid och vill ha gråa hår.

Alla moderna MCU:er har eeprom där det är möjligt att spara data.
DeeJay_Bamse

Inlägg av DeeJay_Bamse »

Med ENC28J60 verkar det ju lite "lätt" att komminucera med Ethernet..
Men har ju som sagt inte hålt på med AVR eller I2C... Men det verkade som Chipet avlastar MCU från allt skräp och bara skickar det som är till just din processor via I2C bussen... Verkar lite för bra för att vara sant..
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jo, den kommunicerar via SPI men du behöver normalt någon form av UDP eller TCP/IP stack i din MCU också. Detta ligger på en helt annan nivå än vanlig UART-kommunikation är min personliga uppfattning. Men har du gott om tid så visst finns det många projekt du kan kolla på.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ethernet i sig är enklare än usb i mitt tycke. Dock kan själva protokoll hanteringen vara lite mer komplicerad. Men:
* Ethernet är byggt för att hantera potential skillnader, common mode, transienter etc..
* Kan ha kabellängder upp till 100m.
* Kan hantera 1000-tals noder.
* Kan utan vidare expanderas, utan behov av PC.
* Finns i hastigheter från 10 Mbps till 10000 Mbps för koppar överföring.
* Ganska framtidssäkert.

Dessutom kan man köra snik ethernet genom att plocka bort ingångstransformatorn.

Ska du göra det enkelt för dig kör på UDP med CRC kontrollsumma.
Skriv svar