omvandla excel fil till hex fil
-
omvandla excel fil till hex fil
jag har en excel fil med en massa data i ett kalkylblad i matrisform (ungefär 8 kolumner bred, 400 rader lång).
Varje cell innehåller ett värde (0-255 decimalt) och skall överföras i sekventiell ordning till en hex fil som sedan skall brännas i ett eeprom.
Finns det ngt smart sätt att göra detta på?
(eller måste man lägga in makron som gör det?)
för de som undrar: det är en konfigueringsfil till en TAS3103.
Det är inte alla celler som skall konfigureras , många kommer vara konstanta eftersom jag inte använder alla funktioner. Men de som ändras kommer vara väldigt många, för många för att man skall mata in allting för hand i en hex editor.
Varje cell innehåller ett värde (0-255 decimalt) och skall överföras i sekventiell ordning till en hex fil som sedan skall brännas i ett eeprom.
Finns det ngt smart sätt att göra detta på?
(eller måste man lägga in makron som gör det?)
för de som undrar: det är en konfigueringsfil till en TAS3103.
Det är inte alla celler som skall konfigureras , många kommer vara konstanta eftersom jag inte använder alla funktioner. Men de som ändras kommer vara väldigt många, för många för att man skall mata in allting för hand i en hex editor.
-
tack för tipsen, jag har tänkt på detta också faktiskt. Man får inte glömma att värdet 234 (som exempel) i en cell sparas som en textsträng(text fil
, dvs inte som värdet 234.
Men det kanske finns editorer som kan läsa in text filer och helt enkelt omvandla det som finns i varje string (mellan semikolon, komma eller tab ) till ett hexadecimalt tal.
tips?
var inte så sugen på att skriva ett program för det ändamålet.
då måste man lära sig ett programspråk också
kan väl gå i turbopascal 6.0 eller så
(jag kan inte programmera, därför använder jag en TAS3103 istället för en dedikerad DSP)

Men det kanske finns editorer som kan läsa in text filer och helt enkelt omvandla det som finns i varje string (mellan semikolon, komma eller tab ) till ett hexadecimalt tal.
tips?
var inte så sugen på att skriva ett program för det ändamålet.
då måste man lära sig ett programspråk också

kan väl gå i turbopascal 6.0 eller så

(jag kan inte programmera, därför använder jag en TAS3103 istället för en dedikerad DSP)
Jag kanske missar det uppenbara men vad är det för fel på att använda Excel's Dec.Till.Hex funktion?
På Blad 2, infoga formeln =DEC.TILL.HEX(Blad1!A1) och decimaltalet i A1 på Blad1 står nu som HEX i i cellen på Blad2. Du kanske får "pilla" lite för att få till matrisen men det borde gå att fixa på 5 minuter.
På Blad 2, infoga formeln =DEC.TILL.HEX(Blad1!A1) och decimaltalet i A1 på Blad1 står nu som HEX i i cellen på Blad2. Du kanske får "pilla" lite för att få till matrisen men det borde gå att fixa på 5 minuter.
-
inget och det var så jag tänkte göra fram till att jag får ett worksheet där det i varje cell står ett värde 0-255 fast hexadecimalt.
Problemet är att då sparar det som en textsträng där tex 255 blir FF
sedan går det att spara i en text fil med tex kommaseparering
Men det är väl en fråga om att ha rätt hex editor som läser in textsträngen, tar bort komman och gör om FF till värdet FF (hex)
skall nog gå att lösa. tack för alla bra tips!
Problemet är att då sparar det som en textsträng där tex 255 blir FF
sedan går det att spara i en text fil med tex kommaseparering
Men det är väl en fråga om att ha rätt hex editor som läser in textsträngen, tar bort komman och gör om FF till värdet FF (hex)
skall nog gå att lösa. tack för alla bra tips!
-
filen skall programmeras i ett seriellt 32 kbit eeprom, I2C , som TAS3103 läser in när den startas (om)
jag har givetvis inte tänk på det på det sättet, det är avhängigt vilket prgram man använder för att programmera eeprom och vilka filformat samt deras utseende som avgör. Ibland ser man inte skogen för alla träd...
jag har givetvis inte tänk på det på det sättet, det är avhängigt vilket prgram man använder för att programmera eeprom och vilka filformat samt deras utseende som avgör. Ibland ser man inte skogen för alla träd...