Sökes: Terco Milltrainer manual!
-
-
Ditt mail har precis passerat mejlserver och spamcheck!
Tack så mycket, nu blir det till å mäta vad som finns (eller troligtvis inte finns)
Edit: du har inte lust att scanna "placeringsritningen" också (så man vet vilken kontakt och komponent som är vilken på maskinen)? Jag gissar att K30 i schemat (märkt 0-190VDC) går till spindeln, men det lustiga(?) är att också kontakten för 230VAC in till trafon heter K30!? (det är inte samma kontakter för spindel och inkommande på maskinen i verkligheten).
/PeterH

Edit: du har inte lust att scanna "placeringsritningen" också (så man vet vilken kontakt och komponent som är vilken på maskinen)? Jag gissar att K30 i schemat (märkt 0-190VDC) går till spindeln, men det lustiga(?) är att också kontakten för 230VAC in till trafon heter K30!? (det är inte samma kontakter för spindel och inkommande på maskinen i verkligheten).
/PeterH
-
Lämnade pärmen på jobbet, vart besviken när inte A3 scannern fungerade. Det går bra mycket fortare med den än med A4 scanner. Har varit borta denna vecka och tänker ängna lite tid åt familjen. Är jag iform tidigt imorgon så hinner jag innan vi åker bort. Är tillbaka på söndag då har jag definitivt tid att göra resten. Säger som jojje skulle sagt; solly att du får vänta. Du får tid att reda ut hur det fungerar på schemat. Kanske du redan gjort. I varje fall tycker jag att de strulat till styrningen.
Edit: kom ihåg att de strulat med en del saker som inte riktigt stämmer på schemat. Ingen är perfekt och definitivt inte Terco.
Edit: kom ihåg att de strulat med en del saker som inte riktigt stämmer på schemat. Ingen är perfekt och definitivt inte Terco.

Det är lugnt! (som jag brukar säga
)
Ta alltid familjen i första hand, det tjänar du bäst på. Jag kan vänta, har inte mer bråttom än så. Alla mina projekt tar alltid mycket längre tid än jag själv vill... (och jag prioriterar också familjen
)
Jag har rotat i schemat och fått det till att en D/A omvandlare (MC1408) får in spindelhastigheten S1-S9 binärt och kör sedan ut den analoga signalen via en precisions-spänningsregulator (uA723). Signalen går sedan via en OP (LM301:an) som används som spänningskontroll för spindeln (varvtalsregulator) för att slutligen styra ut dom dom två triacarna (TAG626) mellan 0-190VDC med hjälp av ett par OP:n till (ua741).
Precis efter den sista OP:n sitter en trissa som styrs av nödstoppen och det är här jag misstänker att mitt fel finns
När jag öppnade burken var nämligen kontakten till nöstoppen skadad och stiftet i kontakten var bara ditstoppad. Jag har inte hunnit kolla kontaktens funktion än, men om denna signal krånglar så hindrar trissan effektivt triacarna från att öppna! Vi får se...
/PeterH

Ta alltid familjen i första hand, det tjänar du bäst på. Jag kan vänta, har inte mer bråttom än så. Alla mina projekt tar alltid mycket längre tid än jag själv vill... (och jag prioriterar också familjen

Jag har rotat i schemat och fått det till att en D/A omvandlare (MC1408) får in spindelhastigheten S1-S9 binärt och kör sedan ut den analoga signalen via en precisions-spänningsregulator (uA723). Signalen går sedan via en OP (LM301:an) som används som spänningskontroll för spindeln (varvtalsregulator) för att slutligen styra ut dom dom två triacarna (TAG626) mellan 0-190VDC med hjälp av ett par OP:n till (ua741).
Precis efter den sista OP:n sitter en trissa som styrs av nödstoppen och det är här jag misstänker att mitt fel finns

/PeterH
Jag har fått igång min nu!
Jag kan inte säga exakt vad som var fel, det var ingen trasig komponent i alla fall... Jag provade att koppla loss alla kablar och "juckade" lite extra på den trasiga nödstoppskontakten. Jag misstänker och får hoppas att det bara var glapp i nödstoppen, kontakterna kommer i vilket fall att bytas ut till nya bättre kontakttyper.
Ett stort tack till Mindmapper för hjälpen!
Nu kommer jag till nästa del i Terco-projektet och det är att läsa på lite om koderna som styr CNC-fräsen. Jag är ju inte riktigt bevandrad i terminologin än så jag skulle gärna få några "CNC for dummies" tips vad gäller koder och arbetsgång, t.ex. följande:
- Hur ser koden ut för ett hål på säg 22mm diameter, djup 18mm och som skall köras med en 6mm fräs?
- Hur gör man för att hitta centrum i ej ledande material, exempelvis mdf?
- När man skall fräsa ett hål, hur använder man X och Y-koordinaterna? Behövs dom om man avänder t.ex. kod G12 (hålfräsning medurs)?
- Vad är ett bra "steg-för-steg" arbetssätt för att fräsa ur ett hål av önskad storlek och djup?
Bra länkar för att lära sig manuell kodning av G-koder mottages tacksamt. Tids nog kommer fräsen byggas om och då blir det till att lära sig CAD-program och mjukvara för att skapa koderna automatiskt
/PeterH

Jag kan inte säga exakt vad som var fel, det var ingen trasig komponent i alla fall... Jag provade att koppla loss alla kablar och "juckade" lite extra på den trasiga nödstoppskontakten. Jag misstänker och får hoppas att det bara var glapp i nödstoppen, kontakterna kommer i vilket fall att bytas ut till nya bättre kontakttyper.
Ett stort tack till Mindmapper för hjälpen!
Nu kommer jag till nästa del i Terco-projektet och det är att läsa på lite om koderna som styr CNC-fräsen. Jag är ju inte riktigt bevandrad i terminologin än så jag skulle gärna få några "CNC for dummies" tips vad gäller koder och arbetsgång, t.ex. följande:
- Hur ser koden ut för ett hål på säg 22mm diameter, djup 18mm och som skall köras med en 6mm fräs?
- När man skall fräsa ett hål, hur använder man X och Y-koordinaterna? Behövs dom om man avänder t.ex. kod G12 (hålfräsning medurs)?
- Vad är ett bra "steg-för-steg" arbetssätt för att fräsa ur ett hål av önskad storlek och djup?
Bra länkar för att lära sig manuell kodning av G-koder mottages tacksamt. Tids nog kommer fräsen byggas om och då blir det till att lära sig CAD-program och mjukvara för att skapa koderna automatiskt

/PeterH
-
-
Först måste du se till att verktygs längd och framförallt diameter finns i registret. Säg att 6mm fräsen ligger på plats T1PeterH skrev: - Hur ser koden ut för ett hål på säg 22mm diameter, djup 18mm och som skall köras med en 6mm fräs?
/PeterH
Hur detta funkar på tercon minns jag inte riktigt, jag ser ju nu hur mycket jag missade när jag gjorde den där manualen

Hur G12 funkar minns jag inte heller jag använder G02
Ett litet exempel då på ett 22mm hål som ligger 30mm från båda kanterna
G90 Anger att man ska använda absolutprogramering (G91 så använder man inkrementalprogramering, i princip så flyttar man nollpunkten "med sig")
G54 (nollpunkt "G54" och här kan man även lägga till G21 för att ange mm, men det behövs ej på tercon vad jag förståt)
T1 M06
S5 M03
G00 Z5
G42 (Verktygskompensering höger)
G00 X25 Y19 (startar inne i cirkeln)
G01 Z-6 F50
G01 X19 Y19 F300 (går till cirkelns utgångspunkt)
G02 X19 Y19 I11 J0 F300.000 (läs nedan)
G01 Z-12 F50
G02 X19 Y19 I11 J0 F300.000
G01 Z-18 F50
G02 X19 Y19 I11 J0 F300.000
G00 Z5
G00 X0 Y0
M30
Cirkulärinterpolering funkar som sådan att utgångspunkten är där fräsen står och man angerslutpunkten (i exemplet ovan samma som utgångspunkten)
G01 X19 Y19
G02 X49 Y19 I11.000 J0.000 F300.000
Denna kod gör en halvcirkel med radie 11mm
I anger cirkelns mittpunkt från utgångsläget i X-led
J anger cirkelns mittpunkt från utgångsläget i Y-led
-
-
-
-