Göra programlista av ett väg-tids diagram!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hobby

Göra programlista av ett väg-tids diagram!?

Inlägg av Hobby »

Jag behöver hjälp med en uppgift som jag har fått! Kan värkligen inte klara den!!
Jag ska programera in ett program i en mitsubishi-plc så att två stycken kolvar uppför sig enligt väg-tids diagramet (som finn på länken)

Gör en programlista av följande: http://img175.imageshack.us/img175/2708 ... ik2bf1.png

Jag vet att de är mycke begärt att någon ska göra hela uppgiften! De skulle vara jätte snällt om någon skulle kunna tänka sig att pröva!

Tack på förhand! Ni kan nå mej på min msn : Zickan_@hotmail.com
Senast redigerad av Hobby 7 april 2008, 00:27:56, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kan ju vara en idé att ange vilken PLC det ska köra på...
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Sen finns det någon utgång för att få in cylindrarna igen eller är det enkelverkande med en fjäder?
Hobby

Inlägg av Hobby »

Icecap skrev:Kan ju vara en idé att ange vilken PLC det ska köra på...
det är en mitsubishi plc,, Mer vet jag inte!
Hobby

Inlägg av Hobby »

Purre skrev:Sen finns det någon utgång för att få in cylindrarna igen eller är det enkelverkande med en fjäder?

Jo! I/O listan på länken visar vilka utgångar som sätter de olika lägena! Inga fjädrar!

Eller var de de du menade?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Finns det inga fjädrar hur ska du då få en dubbelverkande cylinder att röra sig inåt igen? Du har en utgång för att få cylinder till sitt yttre läge men sen då?
Hobby

Inlägg av Hobby »

hmm,, Det finns ju en utgång för inre läge med? cylindermodulen är ju luftdriven?
obs att jag inte kan de här ämnet bra!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag behöver hjälp med en uppgift som jag har fått!

Jag undrar om den som gav dig uppgiften riktigt visste vad han/hon gjorde ?
Varför inte bara helt enkelt gå tillbaka och säga att du var fel person ?

Om du nu verkligen *vill* försöka lösa detta, så är det bara att sätta sig med
manualerna för det aktuella styrsystemet och LÄSA...
Hobby

Inlägg av Hobby »

>Jag undrar om den som gav dig uppgiften riktigt visste vad han/hon gjorde ?
Varför inte bara helt enkelt gå tillbaka och säga att du var fel person ?

Grejjen är att de är en slutuppgift i styrteknik A! Man får inte be läraren om någon somhelst hjälp, man ska klara sig helt på egen hand!

EDIT: Jag märkte att de var lite fel i uppgiften på länken! här är den korrekta!: http://img175.imageshack.us/img175/2708 ... ik2bf1.png
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Då är det nog inte tänkt att man ska fråga om hjälp på elektronikforum heller :wink: Jag är nog inte rätt person för det här området, men andra här på forumet kan nog ge dig svar på grundläggande saker om PLC (inte detaljer om just denna slutuppgift).
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Men om det är slutuppgiften i styrteknik A så borde du gjort flera labbar som gör liknande saker? 1 året på elprogrammet eller?

Gå tillbaka till tidigare övningar och hitta likheter... För på de övningarna fick ni garanterat fråga läraren, och då utnyttjade du väll den chansen när du inte förstog? :)

Och jo jag har programmerat precis sånna PLCer, dock var det ju 10 år sen nu i just nämda kurs...
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Vad programmerar ni era PLC'er i för språk ?

Men om detta är en slutuppgift i en kurs ni hållt på med, då kanske du kan gå tillbaka och kolla på det du gjort tidigare ? Det borde ju innefatta delar av det du ska göra nu

:)
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Hobby skrev:man ska klara sig helt på egen hand!
Gör du det?
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Hobby skrev:hmm,, Det finns ju en utgång för inre läge med? cylindermodulen är ju luftdriven?
obs att jag inte kan de här ämnet bra!
Vad jag förstår så finns det inga UTGÅNGAR för att få cylindern till IN läget.

Jag tolkar det så att X är ingångar och Y är utgångar, det kan ju vara så att Y0 och Y1 gör som så att dom kör tillbaka cylindern när dom inte är aktiverade.

En liten grej som får mig att fundera lite är om cylindern ska ta 10sec på sig att nå dom olika ändlägerna? Det ser ju ut så i schemat eller är det bara jag som tolkar saker och ting galet som vanligt?

Sen håller jag med resten här, läser du styrteknink så ska man lära sig sådant här och lär man sig inte sånt här eller om man nu har svårt för detta så får man väl läsa på lite mer. Eller så ska man inte läsa sånt här.

Hur har du tänkt att göra om du skulle börja jobba med att programmera PLC på ett företag? Det är ju ändå det du läser till eller?

Nu hoppas jag dock att jag och resten inte skrämmer iväg dig från detta fina forum.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

jim: Man kan definitivt tolka det som att det ska ta 10 sekunder för cylindern att gå från ena läget till andra. Löses väll iof enklast med en strypning på luften till cylindern.

Diagramet visar inget hur X0 tryckknappen ska användas heller.

Jag tror att en 0:a ut på Y0 kommer få cylindern att gå in igen.

Jag tycker uppgiften hade varit roligare att lösa helt i pneumatik :)
Skriv svar