Idag skulle vi (jag och min far) ta ut husvagnen från vinterförvaringen.
Det mesta gick frid och fröjd.
I husvagnen har vi ett fritidsbatteri som är ett blybatteri på 135Ah köpt på biltema i Jönköping i maj 2006. Jag mätte med en multimeter på batteriets poler och multimetern visade 12,53 Volt. Men sedan när jag kopplade på invertern till polerna på fritidsbatteriet så visade multimetern och panelmätaren i husvagnen bara ~8 Volt. Jag blev ganska förskräckt! Så jag kopplade loss polerna och väntade på den där fina lukten som brukar komma när man kortslutit något. Men ingen lukt kom, och förresten är allt avsäkrat ändå.
Nu undrar jag vad detta kan bero på? Är någon eller några av batteriets plattor trasiga?
Lite mer fakta: Batteriet har fungerat ypperligt förut och är har aldrig laddats ur under 12 Volt. Vinterförvaringen är ett ouppvärmt, välventillerat skjul. Husvagnen har hållts ganska så fuktfri med 5 större torrbollar för husvagnar. Dessutom har det inte varit så kallt i vinter i Skövde. Kan även säga att inget varit anslutet till batteriet under vinter, och att det var fulladdat när det ställdes in.
Det känns lite tveksamt om biltema bryr sig om detta också i och med att det gått snart två år... Men man tycker ju att det ska hålla runt 10 år så lite som vi använder det.
Tack för all hjälp på förhand.