Skadat blybatteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Exige

Skadat blybatteri?

Inlägg av Exige »

Hej alla!

Idag skulle vi (jag och min far) ta ut husvagnen från vinterförvaringen. :)

Det mesta gick frid och fröjd.

I husvagnen har vi ett fritidsbatteri som är ett blybatteri på 135Ah köpt på biltema i Jönköping i maj 2006. Jag mätte med en multimeter på batteriets poler och multimetern visade 12,53 Volt. Men sedan när jag kopplade på invertern till polerna på fritidsbatteriet så visade multimetern och panelmätaren i husvagnen bara ~8 Volt. Jag blev ganska förskräckt! Så jag kopplade loss polerna och väntade på den där fina lukten som brukar komma när man kortslutit något. Men ingen lukt kom, och förresten är allt avsäkrat ändå.

Nu undrar jag vad detta kan bero på? Är någon eller några av batteriets plattor trasiga?

Lite mer fakta: Batteriet har fungerat ypperligt förut och är har aldrig laddats ur under 12 Volt. Vinterförvaringen är ett ouppvärmt, välventillerat skjul. Husvagnen har hållts ganska så fuktfri med 5 större torrbollar för husvagnar. Dessutom har det inte varit så kallt i vinter i Skövde. Kan även säga att inget varit anslutet till batteriet under vinter, och att det var fulladdat när det ställdes in.

Det känns lite tveksamt om biltema bryr sig om detta också i och med att det gått snart två år... Men man tycker ju att det ska hålla runt 10 år så lite som vi använder det.

Tack för all hjälp på förhand. :)
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Batteriet kankse är dåligt laddat, så när du börja lasta det så visade det vad det egentligen är för spänningen i det. För jag antar att du mätte med en vanlig lågohmig multimeter ? Ett batteri kan nämligen ladda ur sig lite hela tiden intern, mellan plattorna så att säga.
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Tack för ett snabbt svar! :)

Mm det är mycket möjligt att batteriets riktiga spänning är ca 8 Volt.

Multimetern jag har är digital och har väl en voltmätningsresistans på runt 10-100 Mohm eller så skulle jag tro.

Idag hade jag inte med någon laddare, men imorgon ska jag testa att ladda med en bra laddare för blybatteri. (Automatisk.)

Frågan är då om batteriets spänning är ca 8 Volt, är då plattorna totalt förstörda av sulfatering?

Kan bli jobbigt att byta batteri också då det står i botten av en garderob och väger 57kg... O_o

EDIT:
Varför skulle batteriet ladda ur sig så fort under 4 månader detta året när det gick så bra förra?
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har inget större förtroende för Biltemas batterier. Jag lät ett bilbatteri stå utan underhållsladdning en vinter, på våren var plattorna helt nedbrutna.
agh39

Inlägg av agh39 »

Hej Exige.

Biltema lämnar 2 års garanti om jag inte missminner mig.

Jag köpte ett bilbatteri till min Volvo, det höll 2,5 år, man får vad man betalar för.

Du skrev inte vad det är för typ, kan du inte testa med syranivåprovare?
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

peter555Ne jag har inte det heller i nuläget kan jag säga! så jag håller med dig, kass kvalité verkar det som.

Jag köpte 2002 på Jula ett litet blybatteri (12 V 12 Ah) att ha till en liten portabel elkompressor. De batteriet har laddats så det nästan "kokat" ett par gånger och laddats ur allt för mycket med, men än idag håller det laddning mycket bra. Så kvalitén varierar väl. Jula borde väl inte ha så bra kvalité på sina billiga inköpta batterier heller tycker man...

Kanske ska fundera på vart man kan köpa ett batteri av högre kvalité då. Elfa är ju lite i överkant när det gäller pris i alla fall för min del.

EDIT: Såg inte ditt inlägg agh39 :) Batteriet är av sluten underhållsfri typ. Ja, det är bra att det är två år garanti da :) Men jag hittar inte kvittot, vilket är synd då. Inte databladet heller...
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Kom på att det står faktiskt "BILTEMA" på sidan av batteriet, kanske går att få ut garanti ändå utan kvitto. Ska ringa till dem på måndag och höra.
Användarvisningsbild
Krajan
Kontakt:

Inlägg av Krajan »

Jag har fått lära mig (först i lumpen, sen på båtmotorkurs) att blyaccar laddar ur sig i förvaring under kyla.
Så ska man vinterförvara fördon/båt/annat ska man se till att ladda upp accen först. Har man möjlighet så ska/bör man ladda en gång under vintern, men sen ladda igen innan drifttagning.
En del dyra lddare kan köra underhållsladdning under vintern.
probe

Inlägg av probe »

Biltemas blybatterier är skitdåliga..... Tyvärr är det så enkelt - de är billiga, men håller inte och dessutom så skakar de sönder om de sitter i vibrerande fordon. Släng eländet och köp ett riktigt batteri istället.

Köp på http://www.global.se/ om du vill slippa bli missnöjd, inte så mycket dyrare där heller och de håller 3 gånger längre än biltema...
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Skulle vara intressant att se en prislista från dem. Antar att man får mejla dem om det?

Annars verkar de ha ett väldigt bra utbud med bra batterier. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Biltemas batterier behöver inte vara kass. Men jag har ju hör de om har hittat batterier med låg spänning och skador i butik. Men om man hittar ett nytt batteri så.
Nicke.orebro
Kontakt:

Inlägg av Nicke.orebro »

Svenska Batterilagret måste jag passa på att göra reklam för. Riktigt bra batterier till hyffsad peng.

Pm-a mig om du vill ha prisuppgifter

/Nicklas
peter555

Inlägg av peter555 »

Vad har ni för sortiment ?
Nicke.orebro
Kontakt:

Inlägg av Nicke.orebro »

Från klocka till truck...

Huvudsakligen är det start och fritids/marin batterier, blyackar och specialbyggda ackar. Vårat motto är att det batteriet du behöver, det har vi!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Man kan ju fråga sig hur många batterityper som tål att stå ute två vintrar utan underhålsladdning och må bra av det! Tror nog att felaktig skötsel är en stor bov i dramat. Frågan är vad som är billigare, att köpa billigare batterier, missköta dom eller köpa dyrare batterier och missköta dom. Förmodligen är det väl kanske så att billigare batterier ängnar man inte samma omsorg som dyrare. Eller också tvärt om. 8)
Frågan är vad ska man köpa om man vill ha batterier som står ute utan underhållsladdning under vintern (Förrutsätter frostfritt) ?
Skriv svar