Hej
Har kopplat in en lcd display Kjell&com 90-214 till parallellporten med en kabel från kjell&com 38-204 andvänder programet LCD Smartie det verkar som displayen inte har någon kontakt med datorn det blir bara fyrkanter på displayen har läst de andra trådarna det hjälper inte. Vet inte vad jag ska göra ?
M.V.H Christer
Hej !
Nu Fungerar det, kopplade efter ett annat schema.Nu vill man
skriva Å Ä Ö i programet LCD Smartie 5.4 men det är ett annat broblem nån kanske vet hur man gör ? BL är hel utan motstånd !
M.V.H Christer
Ä och Ö är inga problem eftersom LCDn har de inlaggda. Men å får du använda sig utav en custom char för att få fram.
Satt o pillade med de sakrna när jag byggde mitt eget program för att skriva ut saker på LCDn från datorn. Problemet ligger i att Ä & Ö byts ut till fel nummer så LCDn tror att det är andra tecken.
Vet inte hur man löser det för LCDSmartie, bygga en liten plugin kanske?
Men t.ex. (ej riktiga siffror)
Men när du skriver A så skickar dator till LCDn 222 och 222 på LCDn är A
Men när du skriver Ä så skickar datorn ut 345 till LCDn men 345 är inte Ä på LCDn utan det är 348. Därför får du inte ut Ä då utan ett annat tecken. Förstår du?
När det gäller backlight så är det helt LED koppling som gäller. Så du ska ha motstånd om du vill att den ska hålla i framtiden. Står i databladet att den ska ha 4,2V och hur mycket den drar kommer jag inte ihåg, men jag kör med 18 Ohm på min backligt.