Display från gammal laptop

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
egh01

Display från gammal laptop

Inlägg av egh01 »

Vet någon här om hur anslutningarna till laptop displayer är monterade och hur dessa displayer styrs. Min tanke var att plocka loss en skärm från en gammal laptop och montera den i bilen för att sedan ansluta till en dator som finns på annan plats i bilen (dock inte samma laptop).

Det stora problemet blir kanske hur man skall styra skärmen? Hur fungerar interfacet mellan skärmen och laptopen? Vad finns det för alternativ om jag vill kunna ansluta skärmen till en dators port för extern skärm?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Glöm den idén...
Jag citerar fritt någon annans svar på samma fråga: "Om du behöver fråga om hur man gör detta så har du inte en chans att genomföra det".
Användarvisningsbild
Geron

Inlägg av Geron »

Jag kan bidra lite med mina erfarenheter tänkte jag.

Normal sitter TFT-panelen i en laptop direkt kopplad mot grafikkretsen (ibland med en bufferkrest emellan). Att plocka grafikkretsen direkt från moderkortet på laptopen är ett alternativ, men inte helt enkelt då de oftast har PCI-interface (på min gamla laptop satt tex displayen på just detta sätt). Det finns dock många alternativa, och betydligt enklare grafikkretsar att tillgå, iaf så länge som du bara vill visa grafik som kommer från tex en MCU eller dyl (Samsung har ett par, Epson också, finns fler, leta efter displaydrivare för mobila applikationer, vissa sånna kretsar kan driva även "riktiga" displayer). Ska du däremot ta en VGA-signal och visa på displayen blire en hel del elektronik som måst till (finns en anledning till att lösa displaydrivare kostar en hel del).

Utöver detta måste du veta exakt vad du har för TFT-panel att göra med. Och sedan med den informationen lyckas grotta fram ett datablad till härligheten, något som är allt annat än enkelt. Min panel tex en LP121S1, verkar vanlig, finns att köpa lite här o där på nätet. Men att uppbringa ett datablad är stört omöjligt. LG-Philips som tillverkar den vägrar svara på mail. Har även försökt locka fram datablad från företag som tillverkar styrkort till panelen, dock utan resultat. Har du tur kan du lista ut timing, pin-out etc från en snarlik modell, men hoppas inte för mycket. Och nej, det finns inget standardiserat sätt att hantera panelerna. Utan alla har sina egna timings, sen varierar bitdjupen mellan allt från 3-bit/färg till 8-bit/färg etc.

Sen kan jag bara tillägga "Lycka till" :wink: ...
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det känns som jag sett den här frågan ett antal gånger tidigare...
Sökfunktionen är ju annars en ganska bra funktion! :roll:
Skriv svar