Shuttle - nätdel - Shuttle

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Pluttiplutt

Shuttle - nätdel - Shuttle

Inlägg av Pluttiplutt »

Min favoritdator är en liten dator dock inte rent för liten. Shuttles små barebone datorer är lagom, de där små kubiska datorerna som inte gör så mycket väsen av sig. Jag har för tillfället 3 stycken en i sovrummet, en i vardagsrummet och en som inte funkar som den ska. Jag har tidigare haft några stycken av samma märke. För mig är det idealdatorn. Men men men, nätdelarna är klena och funkar bara i vissa skal som de ska, det är min uppfattning, sen må andra tycka vad de vill. Två av mina datorer funkar ypperligt med nätdel och allt.

Ja så till projektet!

Shuttle barbone som har sk U1 ATX-nätdel är dyra och speciell i måtten. Ja jag tycker de är dyra 700-1200 kronor för 200-300 watt nätdel.

Så i lite kommande här kommer jag att ge mig på att bygga om en Shuttle låda som heter SHUTTLE SS51G ver2 med moderkort FS51ver2. För att då få in en annan nätdel i "låddan". Jag kommer att "fotta" det hela så att andra kan dra nytta av mina misstag och erfarenheter.

Jag blir också glad om någon annan här har Shuttle barbone och erfarenhet av nätdelsproblematiken runt dessa "låddor" och ger sig till känna. Jag tycker inte det är skönt med egen "kuppe" som Martin Ljung en gång tyckte.
:)
Användarvisningsbild
Pluttiplutt

Efterforskning - Länkar

Inlägg av Pluttiplutt »

Bild

Den billigaste nätdelen som jag hittar och "förmodligen" funkar är denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158086

Ekonomisk som jag är vill jag inte lägga ut pengar utan bygga om lådan, ta ett annan liten nätdel som jag redan har och stoppa in i "låddan". Den är klenare men ordentligt byggd när jag checkar den.
YUAN-KEE YK-063 PSU
Första frågan som dyker upp är vad är den extra kontakten till egentligen som sitter på många moderkort idag en fyrkantig eller avlång kontakt som sitter på atxmoderkort och finns med på de flesta nätdelar, tror det är 12 volt. Ser ut som en strömkontakt till hård-disk eller så är det en fyrkantig kontakt det är två svarta och en gul sladd till den. Min shuttle funkar utan att man ansluter kontakten, skumt?
:?:
Den måste ju fylla en funktion annars hade den inte funnits? Någon som vet vad denna kontakt fyller för funktion?
Senast redigerad av Pluttiplutt 1 april 2008, 12:54:40, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Jag har en gammal Shuttle barebone dator hemma, en FN41G2 som jag byggde i feb. 2002 :)
Har också råkat ut för de dåliga nätdelarna, orginal gick sönder något år efter att garantin gått ut :roll: Körde länge med en vanlig ATX PSU som fick bo ovanpå burken men skaffade en ny nätdel från Komplett i samband med en livstidsförlängning för några månader sedan.
Det enda jag tycker är synd är att ljudnivän på den nya är högre än med den gamla som jag hade stoppat i en lite pabst fläkt i, det tillsammans med ett nytt grafikkort som i sig saknar fläkt vilket tvingade fram ett byta av chassifläkt för att få ner tempen i överlevbara nivåer gjorde att ljudnivån nu är betydligt otrevligare än förr, men den är fortfarande tyst jämfört med många andra datorer.
Användarvisningsbild
Pluttiplutt

Hmmmm

Inlägg av Pluttiplutt »

Den nätdel som jag redan har och som skulle få plats i lådan med lite ombyggnad är: YUAN-KEE YK-063 PSU

Då skulle jag kunna köpa en kraftigare nätdel till ett betydligt billigare pris än orginalet och sen sätta ett litet galler på sidan av lådan för en större ventilation.

Rossen vilken nätdel är det du stoppat in? 200 watt 220 watt 250 watt eller 300 watt? Jag har funnit dessa nätdelar i Shuttle formatet! Vet du vad den där extra kontakten är bra för som jag frågade om tidigare? Den finns på de flesta moderkort och nätdelar idag, tror det är 12 volt? En gul och två svarta sladdar går till den. Det är den röda sladden som saknas annars hade det varit en hård-disk sladd. Saknas på min nätdel som jag tänkte stoppa in?

En annan variation på nätdel är att stoppa in en:
Bild
Mini Extern nätdel inkl. internt ATX-adapterkort och kablage 165W
https://www.datorbutiken.com/se/default ... CUBHFXMPSU
Fast där återigen jag vill bara ha själva kortet och inte nätdelen för externa nätdelar har jag en hög liggande.

Nu börjar det likna något:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item& ... &session=4

Givetvis ska jag ju bygga om till 12volt så kan man ju köra nätdelen helt ljudlöst. Klart jag ska stoppa in en: DC-DC ATX PSU
Nätdel på 12 volt för bilen i den så kan jag ha den med mig överallt.
PW-200-M, 200w output, 12v input DC-DC Power Supply, optional P4-ATX Cable
http://www.mini-box.com/PW-200M-DC-DC-power-supply
-----
Pentium 4 Support. The PW-200-M can power most P4 motherboards running up to 3.0Ghz (requires the P4-ATX cable) Add it to your shopping cart!

Compact design, minimal cables. The PW-200-M is the only cableless micro-ATX DC to DC power supply compatible with an entire range of mini-ITX motherboards (as well as other board types)

...providing cool, silent power for your small mini-ITX board from a single 12V power source.

Reduce space. Eliminate 20 unnecessary wires by connecting directly into the motherboard ATX connector. The PW-200-M 12V DC to DC converter was designed from ground up to fit VIA's mini-ITX form factor, allowing case designers to save space while not compromising power requirements. Size is only 2.5" (60mm) x 2.25" (57mm).

Cool power. Operating at only 12V, the PW-200-M DC to DC quiet power supply converter generates up to 200W of power. The PW-200-M provides plenty of power for your CPU and peripherals.

100% Silent. The PW-200-M mini PSU is a 100% silent DC to DC solution. No fans. No noise. Just power for your small PC.

1 Year Manufacturer's warranty

NOTE: This PSU is not meant for an automotive environment. If you want an automotive PSU, please look at the M1-ATX, the M2-ATX or the picoPSU-WI series.

RoHS compliant
-----
Bild
Vad farao betyder: automotive environment

Så då är två enheter beställda. Ungefär 560 kronor via PayPal.
:razz:

Får vi se vad det blir av datorn nu?

OBS förmodligen blir det ingen stor ombyggnad av lådan.
Möjligen placeras istället det lilla kortet i den gamla nätdelslådan.
Jag återkommer och skriver i tråden.

farskost

Inlägg av farskost »

automotive environment, Att den är byggd för att överleva i fordonsmiljö, typ bilar med alla fina störningar o varierande spänningar : )
Användarvisningsbild
Pluttiplutt

Inlägg av Pluttiplutt »

Tack farskost!

Det verkar ju vara en bra pryl jag köpt. Tur jag köpte två! Jag brukar reta mig när jag beställer en bra pryl långväga ifrån, bara för att upptäcka jag behöver en till.
Kanske jag skulle kapa datorlådan på höjden och göra om datorn till en bil-dator med en gång.
Verkar vara ett seriöst företag jag handlade utav. De hörde av sig med en gång och berättade de skickar iväg prylarna under eftermiddagen. Så de är nog påväg nu, spännande att testa.
Här handlade jag:
http://www.short-circuit.com/product/PW ... 1Qod7nobcA
Skriv svar