Överföring av startsignal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jstack

Överföring av startsignal

Inlägg av jstack »

Hej!

Vid kanot-tävlingar så kan starten befinna sig 1000 meter från målet.
I målhuset lyssnar man oftast på starten via kom-radio, och trycker igång tidtagningen manuellt när start-signalen (siren, skott etc) hörs.

Det finns behov/intresse av att finna en mera exakt lösning.
Jag tänker i riktningen walkie-talkie, kanske med någon tillsats av DTMF.

Är det någon som har några tips eller tankar?

/JS
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ska det vli bättre så får det väl vara ljusbariär i målet också. Jag tycker att den lösningen låter okej.
jstack

Inlägg av jstack »

Målgången är redan fixad med ett video-system.
Det handlar nu om att förbättra kvalitén på start-signalen!

/JS
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag hade tagit ett par ER400 moduler och ett par riktningsantenner, med rätt styrning kan man kompensera för bortfallna "start"paket.

Själva startavkänningen kan göras med en mikrofon "nära" pistolen (har jag sett på olika tävlingar).

Målgång kan vara svår att göra med optoavkännare men vill man vara "riktig" kan en minimal IR-sändare med ett ID-pulståg kanske vara grejen.

Edit: såg att målgången inte var ett problem.

Mitt råd: 2 st ER400TRS-2 och lite "intelligens" i vardera ända. Kruxet är att man får en (känd) fördröjning och är det störningar kan den fördröjning variera fastän den är känd hela tiden så exaktheten hänger på att tidstagningssystemet kan offsettas.
jstack

Inlägg av jstack »

Datablad för ER400 talar om räckvidd upp till 250 meter, och det räcker inte.
Starten är ofta på en ponton/flotte, och man kan inte räkna med att kunna rikta en sändarantenn speciellt noga.

Jag är nog fortfarande inne på att använda någon form av walkie-talkie, med nödvändiga add-on!

/JS
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med en Yagi-antenn behöver man inte rikta sådär alldeles precis, den har en vinkel ändå. Men om flotten kan rotera helt fritt faller det ju direkt.

Mitt förslag baserar sig också på att det finns en "viss intelligens" som säkrar att signalen överförs med handskakning:
* "Start @ 0000" ->
....
* "Mottagit" <-

Om denna transmission fallerar upprepas startkommandon med inkrementerande starttid fram till en mottagningskvittens mottas varvid tidräkningen överföras till målgången.

Detta sätt gör att flottan kan gunga ganska duktigt men starten blir överförd rätt vid lämpligt tillfälle.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

En något originell lösning kanske:

Använd två synkroniserade klockor - en vid start och en vid mål. Fixa så att du kan "frysa" startklockan när skottet går - alternativt fotogtafera av den. Skicka sedan tiden med sms till målet så kan dom skriva in exakt tid.
jstack

Inlägg av jstack »

Systemet jobbar i nuläget ungefär så; man kan i efterhand korrigera starttiden i tidtagningssystemet med den starttid som startpontonen rapporterar.
Det hela förutsätter förstås synkroniserade klockor.
Det hela kompliceras dock av den mycket stressiga situation som råder vid större tävlingar.
Folk missar/glömmer saker.

Därför söker jag fortfarande efter en tillförlitlig metod att få en startsignal från startponton till målhus. 1000 meter över vatten.

Jag letar nu lite efter radio med selektivanrop el liknande som kanske går att modda lite...?

/JS
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hur mycket "guppar" startpontonen?

Och det finns ju andra radiomoduler än ER400, det finns somliga som lätt fixar 1km, dock med lägre datahastighet vilket är alldeles likgiltigt i detta.
jstack

Inlägg av jstack »

Kanottävlingar går ju av princip på "slätvatten" så det guppar inte så mycket.
problemet är mera att pontonen vrider sig.

Det är bara "1 bit" som behöver överföras (att starten har gått).
Omstarter och liknande kan man lätt hantera manuellt.

Om du (eller ngn annan) känner för lite "produktutveckling" här, så vet jag att det finns en marknad!

/JS
Skriv svar