Jag hade tänkt att göra en steglös fläktkontroll till datorn. Har sökt runt en del men det enda jag hittar är massa komplicerade scheman och ingen av de guider jag sett tar upp om det är problem att få igång fläktarna när man ställt in potentiometern för lågt. Risken är väl att datorn hinner brinna upp innan man märker att fäktarna aldrig startade...
Så nu undrar jag om min lilla koppling skulle fungera. F1 är fläkten, R1 är potentiometern som jag antar måste vara mindre 470ohm så man inte kan stänga av fläkten helt. C1 är då en kondensatorn som precis i början kommer ladda upp sig vilket innebär att fläkten går snabbt under den tiden(fungerar det så?). När kondensatorn är uppladdad kommer strömmen istället gå genom motståndet och hastighen på fläkten sjunker till den man ställt in.

Fungerar detta och isf hur stor bör kondensatorn vara? Har sett exempel där man använder sig av spänningsregulatorer och/eller transistorer för att förhindra överhettning av potentiometern, är det nödvändigt?
Mycket tacksam för all hjälp!!!
MVH Emil