Anders CNC fräs

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Anderst
Inlägg: 318
Blev medlem: 3 januari 2007, 21:33:27
Ort: Uppsala
Kontakt:

Anders CNC fräs

Inlägg av Anderst »

Så nu är det änligen dags för mig att påbörja en fräs. Jag har kollat länge och väl på olika projekt och det som jag hämtat mest inspirations från är Batterys. Änsålänge är det hela på planneringsstadie, men eftersom det är så mycket jag inte vet och vill ha hjälp med tänkte jag starta en tråd redan nu.

Vad jag vill ha:
Önskad Arbetsyta: 30 x 50cm cirka
Precision: +-0.1mm, högt mål men gråter inte om det blir -+0.5mm
Fräsa i: trä, plexi, mdf, alu
Kostnad: hela är bara på kul så inte allt för mycket mindre än 5kkr helst

Jag har tillgång till en skaplig verkstad hemma hos morsan. Där har jag svarv, svets, pelarborrmaskin, handmaskiner osv.
Planen var att bygga om lyftannordningen från en gammal truck som är byggd i kraftiga balkar.
Jag har suttit och ritat lite i proeingineer nu. Det blir en modell med fast portal och rörligt bord, liknande batterys. Jag har kommit på några frågor

Hur stort är det lämpligt att ha största och minsta avstånd mellan bord och spindel?
Hur stora blir krafterna i sidled och uppåt på bordet när man fräser?
Måste bordet vara fastsatt neråt för att inte följa med spindeln upp om man borrar eller så?

Jag har lagt upp en liten bild på vad jag ritat än. Har ingen Z-axel än eftersom jag inte inventarat vad jag kan använda till denna.

http://andert.diinoweb.com/files/Fras/cad_hela.jpg

Avståndet mellan de båda långa balkarna i y-led är fixt, tänkte använda att de redan är stadigt och rakt svetsade i varandra. Jag ska hem till morsan i helgen och ta lite kort på min stympade trucklyft.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Din "portal" verkar vara lite väl långt framme, backa på den så blir det nog bättre.

Verkar som du har tillgång till C-profiler, varför annars använda sådana?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ja, C-profiler är bra mycker rangligare än fyrkantsrör. Även om du får dom gratis, så kostar det mera att staga upp dom, än att köpa nya rör.

Hur stort är det lämpligt att ha största och minsta avstånd mellan bord och spindel?
Minsta = 0mm
Största = Z's arbetsområde.

Hur stora blir krafterna i sidled och uppåt på bordet när man fräser?
Beror helt på materialet du bearbetar.

Måste bordet vara fastsatt neråt för att inte följa med spindeln upp om man borrar eller så?
Ja
Användarvisningsbild
Anderst
Inlägg: 318
Blev medlem: 3 januari 2007, 21:33:27
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Fräsen: Jo den går bra att backa, planen var att ha spindeln i centrum av bordets rörelse. Jo enda anledningen till C är att jag har sådana gratis.

Jojje: C-profilerna är av riktigt grovt material runt 7mm, och jag har tillgång till massor av plattjärn om jag vill stadga upp dem. Svårt att känna om de är rangliga, men kan mycket väl vara så. Hur stort z-arbetsområde är lämpligt? jag tänker att det är mest platt eller skivor som är under 5cm tjocka som ska bearbetas. Kraften beror på material, säg Alu 20mm, bara ett ungefär, jag har ingen aning just nu.
Användarvisningsbild
Anderst
Inlägg: 318
Blev medlem: 3 januari 2007, 21:33:27
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Så varit hemma hos morsan och firat lite påsk och kollat nogrannare på vad jag har att jobba med. Z-axel blir samma modell som Battery, får köpa kullager till den. Sen har jag Caddat lite mer och fått hjälp att räknat lite och kommit fram till att diameter 30mm och längd 1,2m på y-axlarna blir lite för instabilt, Så får göra stöd för dem eller nåt. Sen har jag kommit fram till att första versionen här ska bli så billig som möjligt den enda som ska kosta allavarligt lär bli Stegmotorer och färdig drivelektronik. Jag har funderat på om det går att göra en egen glappfri mutter till en m10 gängsång och använda sånna, planen var att ta en lång mutter m10 och tvätta ur och sen smälta plast och gänga i en gängstång så att det blir en plastyta på insidan. Senare projekt..
Till den gamle trucken finns det en hydralkolv, med en väldigt blank och fin axel i mitten, kanske går att ha till x-axel, får ta ut och mäta rakhet på.

Modellen nu:

http://andert.diinoweb.com/files/Fras/cad_hela2.jpg

Tog kort på balkarna jag har att arbeta med.

http://andert.diinoweb.com/files/Fras/DSC00109.JPG
http://andert.diinoweb.com/files/Fras/DSC00110.JPG
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ta en tändsticksask å ta ur innerasken. Dåda delarna blir väldigt flexiga var för sig, men sätter du ihop dom, så blir den jättestabil åt alla håll. Lite så funkar det med C-balkar. Det är som innerasken. Du måste svetsa i den sista sidan för att få den "färdig". Samma sak när man boxar en A-Ford-ram. Man svetsar i ett plattjärn i "öppningen".

Så som du ritat, så finns väl ingen orsak att Y-axlarna hänger utan stöd?

Det med muttern kommer troligtvis inte funka, för du måste göra nya gängor i plasten, å dom blir lika stora som originalgängorna. Om plasten inte åker bort på en gång, så gör den det när du börjar köra. Bättre med ett bra gängfett.
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

Om du skall använda de öppna C-stagen bör du åtminstone gera (snedkapa 45 grader) hörnen på den liggande rektangeln, så att den blir mer stabil. Som du gjort nu ser onödigt rangligt ut. Dessutom skulle jag nog vända den öppna sektionen utåt på C-stagen annars får du problem med spån som kommer fylla C-stagen på insidan. Om du boxar C-stagen med några plattjärn mellan de öppna ändarna på C:et i linje som du svetsar med en stumfog så blir det stabilt. Du behöver inte boxa hela längden utan endast intermittent med ett 50x6 mm plattjärn, med ca 200 mm C-C avstånd tror jag.
Användarvisningsbild
Anderst
Inlägg: 318
Blev medlem: 3 januari 2007, 21:33:27
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Så nu har jag suttit ytterligare en stund och ritat och börjar känna mig redo att testa lite i verkstaden. Jag måste testa om det går bra att ha vinkeljärnen på insidan på axlarna samt om de böjer sig. Först måst det dock handlas :), har inga axlar eller lager.

Senaste ritning, flyttat bak portalen så att spindeln hamnar i mitten samt ritat en platta att sätta spindelfäste på.
http://andert.diinoweb.com/files/Fras/cad_hela3.jpg


Det får bli att boxa C-balkarna, är inga problem, har mängder med plattjärn. Kommer inte ta med det på ritningen eftersom det blir lite plottrigt. Att gera i 45 grader är inget jag kan göra lätt så det får vara, däremot att vända balkar som inte behöver vara innåt utåt låter som en bra ide!. Boxningen kommer att bli utanför linje med C:et tror jag eftersom det känns mycket enklare att svetsa på ett plattjärn som är något bredare än hålet än att ha det i hålet och borde bli ge samma effekt. Det var bara en grov beräkning som fick mig att fundera på axlarna, en punktlast på 50kg mitt på, längd 110cm ger enligt min kompis en böjning på drygt 7mm med en axeldiameter på 30mm och en elasicitetsmodul på 200k MPa. 7mm böjning i axel är inte ok. Planen med muttern var inte att göra nya gängor innuti utan att få lite plastbeläggning där det behöv bara , bara en ide och måste testas.

Nu ska jag börja leta efter axlar, lager osv...
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Om du låter stagen som håller portalen vara bakåt istället såfår du enklare att arbeta med maskinen, byta verktyg, spänna fast mm och du kan även fräsa i saker som sticker ut över kanterna om det behövs.
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

Du gerar dessa profiler rätt så lätt med en handhållen vinkelkap. Först en 45 graders vinkel och en rits, sen så är det bara att kapa efter ritsen.

Jag får 1,75 mm nedböjning med de data du angett. Det är även det alldeles för mycket. Med en massiv 60 mm axel får du 0,11 mm nedböjning mitt på. Jag skulle nog satsa på mindre än ca 0,05 mm, då det är andra saker som sviktar också. Eftersom du har en åkvagn blir lasten mer av en utbredd last, som minskar utböjningen något.

Du får nog fundera på vilka lastfall du har och sedan dimensionera axeln efter det. Alternativt att staga upp den som du skrev. Det verkar vara en mer rimlig lösning, speciellt som du har de kraftiga C-stagen att staga mot.
Användarvisningsbild
Anderst
Inlägg: 318
Blev medlem: 3 januari 2007, 21:33:27
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Nu jag kollat runt ett tag och troligen får det bli kullagar från biltema och trapetsgängstänger och mutter från wiberg., Känns som om det behövs en störr stigning än vad man får från vanliga gängstänger, jag tänker (3 eller 4)för att kunna få nån fart på bordet. Jag har stora problem att hitta sidor med vanliga stålaxlar som är för privatpersoner,

var har ni köpt era axlar??, det jag letar efter är 1m 30mm i diameter

Anledningen till punklast är då man fräser över det ena lagerfästet, då lär det bli en del tryck på det, Ok går nog att gera, men går åt några kapklingor till och svårare att flytta om det skulle behövas, jag tänker om jag boxar C-balkarna ordentligt kanske även i ändarna så borde det räcka. 0.05mm , börjar man inte närma sig precisionen på stålaxlar då?
ove
Inlägg: 160
Blev medlem: 19 januari 2008, 10:54:14
Ort: Skellefteå

Inlägg av ove »

Jag köpte 6 meter slipad axel med en diameter på 25mm för 800:- inklusive moms och sex kapningar av www.stalcenter.se.

Dom har säkert 30mm slipad axel också.
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

Slipad axel har ofta toleransen h8 för Dia30 +0 / -0,033 mm, dvs toleransvidden är +/- 0,0165 mm. I princip dubbelt för 60 axel, så det är i samma härad.

Om du inte vill att den skall bli för tung kan du ju köra med ihålig axel, men det är svårare att få tag i slipad som standard. Böjstyvheten för en cirkulär stång är ju I = Pi * (Dy^4 - di^4)/64
Användarvisningsbild
Anderst
Inlägg: 318
Blev medlem: 3 januari 2007, 21:33:27
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Nu har jag börjat testa lite i verkstaden. Har plockat sönder hydralkolven och stången i är lång nog att kapa två axlar av. Jag har även provat att borra till vinkeljärn och sätta lager, var mycket stabilare än jag trodde. Imorgon ska jag kapa hydralkolvsaxel och mäta för att se om den är rak. Jag hörde med stalcenter och de ville ha 625 inkl moms för 4m 30mm axel men frakten skulle gå på 1200 :). Synd att det är så långt till uddevalla. Sen hörde jag efter med handels stål Ab i uppsala och dem ville ha 1400 för 6m och mindre går inte att köpa, får bli att leta vidare, lämna gärna förslag på var det finns billig axel!
Det blir att ha alla öppningar i C-balken utåt som går att ha utåt, tack för tipset.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Ett tips är vanlig "jävla axel". Du behöver inte slipad H6 axel, du har ju ändå inställbara lager. Det enda kravet du har är att de är raka. Hör med din leverantör igen.
Skriv svar