Nätverksaggregat för dator
Nätverksaggregat för dator
Eftersom jag har flera datorer (olika datorer) och funderar på att göra egna chassin så tänkte jag också passa på att göra ett nätaggregat (för cirka 5 moderkort med flera enheter på varje) för alla datorer.
Problemet är att detta nätaggregat måste klara av att driva en hel del. Jag har för mig att ett switchat nät agg kan pumpa ut mer effekt än ett nätagg som drivs med transformator eller har jag missförstått något?
Hur som helst så undrar jag om någon har sätt ritningar eller annan information om hur ett switchat nätagg fungerar/byggs?
Problemet är att detta nätaggregat måste klara av att driva en hel del. Jag har för mig att ett switchat nät agg kan pumpa ut mer effekt än ett nätagg som drivs med transformator eller har jag missförstått något?
Hur som helst så undrar jag om någon har sätt ritningar eller annan information om hur ett switchat nätagg fungerar/byggs?
- Schnegelwerfer
Du kan nog glömma att bygga ett eget switchat nätaggregat som är mindre och ger mer effekt än dom du kan köpa färdiga.
Switchade nätaggregat är INTE enkla saker att bygga, särskilt om dom ska ge lite effekt!
Sen har du ju även en "transformator" i ett switchat nätaggregat också, bara i lite mindre format.
Switchade nätaggregat är INTE enkla saker att bygga, särskilt om dom ska ge lite effekt!
Sen har du ju även en "transformator" i ett switchat nätaggregat också, bara i lite mindre format.
- Schnegelwerfer
Hur menar du med "delar upp spänningarna"? Om du menar att få ut olika spänningar så görs det med olika lindningar på "transformatorn" , precis som på samma sätt som i en vanlig transformator.
Vitsen med switchade nätaggregat är att man kan använda små "transformatorer", eftersom en vädigt hög frekvens används i switchningen (från 50kHz upp till MHz).
Sen så används egentligen inte en vanlig transformator, utan en induktor med ferritkärna som lagrar energi.
Det finns hur mycket som helst att läsa om switchade nätaggregat, och de fungerar på ganska olika sätt beroende på vilken typ som menas (buck, boost, flyback, step-down etc.)
Vitsen med switchade nätaggregat är att man kan använda små "transformatorer", eftersom en vädigt hög frekvens används i switchningen (från 50kHz upp till MHz).
Sen så används egentligen inte en vanlig transformator, utan en induktor med ferritkärna som lagrar energi.
Det finns hur mycket som helst att läsa om switchade nätaggregat, och de fungerar på ganska olika sätt beroende på vilken typ som menas (buck, boost, flyback, step-down etc.)
- Schnegelwerfer
Jag skulle tro att den är av Flyback-typ, eftersom den ger isolation från nätspänningen samt kan ge flera olika utspänningar.
Jag orkar inte ge någon beskrivning, så jag postar en länk istället
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/710
Jag orkar inte ge någon beskrivning, så jag postar en länk istället

http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/710
- Schnegelwerfer
Hur mycket effekt pratar vi om då?
Hursomhelst så lär det ju vara ett par hundra watt iaf, och det är rätt mycket.
Jag kan lova dig att kostnaderna kommer att dra iväg om du nu lyckas få fram en design som fungerar.
Om du inte har erfarenhet av att konstruera switchade nätaggregat sen förut, så blir det billigare och framförallt bättre att köpa ett färdigt.
Switchade nätaggregat är nog bland det svåraste man kan ge sig på inom den analoga elektroniken.
Hursomhelst så lär det ju vara ett par hundra watt iaf, och det är rätt mycket.
Jag kan lova dig att kostnaderna kommer att dra iväg om du nu lyckas få fram en design som fungerar.
Om du inte har erfarenhet av att konstruera switchade nätaggregat sen förut, så blir det billigare och framförallt bättre att köpa ett färdigt.
Switchade nätaggregat är nog bland det svåraste man kan ge sig på inom den analoga elektroniken.
Men sen finns det ett problem med att köpa nätaggregat. Jag har en gammal dator med en Pentium I CPU i (och moderkort med ett flertal enheter). Nätagget till denna är av typen AT och kan inte pumpa ut så många watt.
Visst det kanske går och konvertera en ATX12V kabel till en AT kabel men det är ju inte lika kul och dessutom så hittar jag ingen info om detta.
Visst det kanske går och konvertera en ATX12V kabel till en AT kabel men det är ju inte lika kul och dessutom så hittar jag ingen info om detta.
- Schnegelwerfer
jag använder datorerna till att testa mitt system och se hur den klarar olika hårdvara (framförallt olika processorer).
EDIT: Binärtekning säljer inte till privatpersoner enligt http://www.binarteknik.se/bestilkatalog.phtml!
EDIT: Binärtekning säljer inte till privatpersoner enligt http://www.binarteknik.se/bestilkatalog.phtml!