Hur lurar men en dator att den har mus och tangentbordet inkopplat? Dom vill ju inte boota utan tangentbord ... Kan man bygga någon typ av dongel som man ansluter istället för t.bord och mus?
En del KVM-switchar har ju den funktionen. Den simulerar tangentbord och mus på de datorer där de för tillfället inte är inkopplade på. Borde väll gå att hitta info om det. Reverse engineering ?
De datorer jag meckat med har då alltid bootat fast musen saknas, windows ger ett felmeddelande, men fungerar i övrigt. Dock brukar upp bootningen stanna om tangentbord saknas. Har ingen hårdvarulösning, men jag tror det rör sig om hårvaruhandskakning alltså en strapp i kontakten borde räcka.
Jo utan mus går det ju bra, men keyboard blir ju värre ... Har några gamla t.bord som jag kan riva. Jag vill att min mätdator (Se tråden om temperaturgivare 1000 grader.) ska boota upp själv efter strömavbrott, alla program kommer att starta automatiskt.
På mitt förrförra jobb hade vi ps/2-kontakter som vi byglat två stift i, för att plugga in i gamla datorer som bråkade om obefintligt tangentbord. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka pinnar man kortslöt, och jag hittar inget med google...
Det fungerar utmärkt för mig att köra utan både tangentbord och mus (när man valt "none" under "halt on error" i BIOS)
hur långt har datorn hunnit starta när den oponerar sig? i BIOS? i Windows?...
Borde väl vara samma på de flesta bärbara? Jag har iallafall använt ett Dell tangentbord som kom med servern i både Fujitsu, Dell och Compaq bärbara med musen inkopplad i tangentbordet.