TAC-1. En 8bitars dator byggd utav TTL-logik chipp.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du skall inte behöva nån aktivering, bara att gå till "DownLoads" direkt.

Såg att du försökte registrera dig på "fel" sida, det är manualsidan, ebaman du skall in på.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket spännande projekt!
När det dyker upp en ny medlem så brukar jag titta på medlemmens hemsida och när jag såg detta projekt där så hoppades jag att du skulle berätta mer om projektet här. ..och det gjorde du ju! :D

Ser fram emot fortsättningen och bilder under projektets gång. :)

Lars1970:
"www.cadsoft.de Tyvärr är hela sidan på tyska (en tysk som utvecklat programmet), men programmet finns i engelsk version."

De har även en amerikansk översättning här: www.cadsoftusa.com
Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

Detta program KSIMUS för att simulera logiska kretsar låter intressant. Är det något gratisprogram?

Imponerande projekt :wink:
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Ja ksimus är helt gratis. men tyvär finns det bara till linux. Men du måste ladda hem nåra extensions till det för att få lite fler komponenter (typ latcher,decoders,encoder) och liknande.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Väldigt intressant projekt, lycka till! :tumupp:
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Tack tack.

Sidan är nu uppdaterad med clock kortet och lite bilder.
Snälla hjälp mig kolola igenom Klockkortet. Jag är inte helt säker på att det kommer fungera.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Tjenare.

Jag har börjat fundera på om jag kanske ska wire wrappa (Vad nu det hetter på svenska) allt ihopa istället. anledningen är kostanden för att göra mönsterkorten och att det blir svårt att göra ändringar efteråt.

Vad tycker ni ?
peter555

Inlägg av peter555 »

Tja det är ju en variant. Men det är ju inte helt gratis heller, labbkorten är rätt dyra. Sedan gäller det att hålla tungan rätt i mun så man inte kopplar fel.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Ja men det är ju lättare att ändra på en felkoplad wire wrappad sladd än ett färdigt PCB.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Inte så svårt att ändra på ett färdigt pcb, bara att skrapa av det som är fel och löda i en liten patchkabel.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Ioförsig. Det har du rätt i. Vanliga koplings kort avr inte heller så billiga.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Då jag inte kör ditt Cadprogram så har jag inte tittat på dina filer.
Men jag har lite åsikter ändå...

Undvik wire wrapping det är rätt jobbigt att få till hur man gör i början och kräver dyrare grejor än vad alla dina mönsterkort kommer att kosta samt så måste du sockla alla komponenterna och wire socklar samt wire kort är rätt dyra... Enda anledningen att man wirade sina kort en gång i tiden var för att få dom klara fortare, och man kunde packa saker mycket tätare. Men om du ändå (är ambitiös (dumdristig) nog) och väljer att gå den vägen skicka ett PM så kan du få låna grejorna som du behöver.
Nej, på ett hålmonterat kort är det lättare att göra småfixar än att riva upp och wrappa om (det är när du skall ta bort den understa wirningen för att få plats med en ny som det blir skitjobbigt).

Vilken TTL familj hade du tänkt använda dig av?
Jag rekomenderar varmt HC familjen istället för LS eller HCT eller FCT osv, den är ganska komplett och enkel att jobba med.

Du behöver bara (skall bara ha) en avkoppling per krets.
Ett stort fint jordplan (all ledig kortyta (på båda sidorna) och många viahål emellan) och sedan en gridad matning på 62 mil sedan en lagom typ 12 mil ledare till VCC och ingen annanstans (matningen skall gå till kondensator och sen till VCC inte till VCC och sen kondensatorn).
En 10uF kondensator per tio kretsar och 100nF per krets är bra riktvärden.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

The_MorMor skrev:Jag har börjat fundera på om jag kanske ska wire wrappa (Vad nu det hetter på svenska) allt ihopa istället. anledningen är kostanden för att göra mönsterkorten och att det blir svårt att göra ändringar efteråt.
Vad tycker ni ?
wire wrap = vira ex. virad anslutning.
Blir inte alls billigt kolla t.ex in pris på IC-socklar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

The_MorMor:
"Mer detaljerad information kan ni hitta på projektets hemsida . Jag vill dock varna för att sidan är väldigt beta och det inte finns så mycket information än jag kommer att lägga till mer information allt efter som att konstruktionen fortsätter."

Kan du lägga upp bilder och text även här?
Det har hänt lite då och då att medlemmars hemsidor försvinner, t.ex pga byte av domännamn etc och då blir projekt-tråden nästan innehållslös.

Istället för att bara uppdatera första inägget så vore det bra om du fortsätter i tråden. Annars tappar man lätt sammanhanget när man läser andras svar och måste hoppa tillbaka till första inlägget hela tiden för att hänga med.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Limpan:
jo jag har insett att wire wrapping inte är någon bra ide. Jag måste erkänna att anledningen till att jag faktiskt funderade på wirewrapp är att jag har börjat tröttna lite på att cadda :P har gjort det i tre veckor non stop nu...Vill börja bygga något.

Tänkte köra på LS. Vad är speciellt med HC ?

Vad menar du med grindad matning?

Jimmy:
Jag jag ska börja lägga till nya posts istället. Vissa forum gillar inte det ock och anser det som bumpning. Men jag ska definitvt börja göra det.

Jag ska se om jag kan ladda upp bilder här redan ikväll. Måste bara hitta ett bra progrem för att konvertera .ps till nått vettigt format.
Skriv svar